At staten øker sin andel i Rogfast-prosjektet med 3,9 milliarder kroner sikrer finansieringen av tunnelene under Boknafjorden, melder NTB.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har gjennomgått og klargjort grunnlaget for å kunne gå videre med prosjektet som ble stanset i fjor, skriver Haugesunds Avis.
Da Vegvesenet informerte om prosjektet i vår, ble det lagt fram tall som viste at utbyggingen ville koste 25 milliarder kroner. Det sprengte budsjettet med 6,4 milliarder kroner.
Etter den tid har departementet jobbet med saken som nå oversendes Stortinget for videre behandling.
Der gjøres det klart at staten øker sin andel med 3,9 milliarder kroner. Dermed blir det statlige bidraget i prosjektet på 40 prosent. Den samlede summen på prosjektet er dermed beregnet til 24,8 milliarder kroner.
– Nå er lyset tilbake i Rogfast-tunnelen. Godt å få dette på plass. Regjeringen har konkludert, og staten stiller opp med midlene som skal til. All tvil er ryddet av veien. Dette er en strålende nyhet for både Rogaland og resten av Vestlandet, sier Sveinung Stensland (H).
Veiprosjektet Rogfast innebærer kryssing av Boknafjorden og Kvitsøyfjorden med en 26,7 kilometer lang undersjøisk tunnel. Prosjektet er planlagt åpnet sommeren 2031 og vil bli verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel.
En gledens dag
Den første kontrakten kan bli utlyst allerede i januar, skriver Vegvesenet på prosjektets Facebook-side.
– Dette har vi ventet på, og dagen i dag er en ny milepæl for oss som jobber på prosjektet, sier prosjektleder Tor Geir Espedal.
Den første kontrakten som nå er klar til utlysning er vei og tunnel opp til Kvitsøy. Det skal bygges 2 kilometer med vei og 3,5 kilometer med tunnel.
– Planen er å lyse ut tre kontrakter i 2021 og de to siste i 2022, sier en glad prosjektleder.