Prosjektet er en del av Haugalandspakken. Første spadestikk var 11. desember 2020, og hovedentreprenør er Karmøy-firmaet Vassbakk & Stol.
Planlagt åpning var 1. november i år. Men alt 22. september kunne strekningen overrekkes til Statens vegvesen. 28. september var det offisiell åpning ved divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
– Og ikke bare åpner vi før tiden. Vi ser også ut til å holde oss innenfor budsjett. Et godt samarbeid med hovedentreprenøren har vært en nøkkel for å få det til. Utbedringsprosjektet har en total styringsramme på 124 millioner kroner, sier prosjektleder Arild Kalleland Vallestad i Statens vegvesen.
Dette er gjort
Det er laget bedre kurvatur på veien, veibredden er harmonisert , sprengt ut og det er planert sideterreng slik at trafikantene får bedre sikt. Det er blitt romlefelt, bedre og tydeligere avkjøringsfelt og bedre busslommer. Det er også tilrettelagt bedre for myke trafikanter med en sammenhengende gang- og sykkelvei langs hele den 1,3 kilometer lange strekningen.
Espelandssvingene har vært en flaskehals, og nå er det gjort noe med.
Bilistene har opplevd en del lysregulering i forbindelse med anlegget, og det har vært en del utfordringer med det i anleggsfasen.
Espelandssvingene har en ÅDT på 4864. Det er mye næringsvirksomhet i området.
Veistrekningen går langs Vågselva. Det har vært restriksjoner på arbeid i elva.
Prosessen fra plan til ferdig vei
Reguleringsarbeidet startet tidlig høsten 2016. Kommunen vedtok planen 20. juni 2017. I perioden mellom planvedtak og utlysing gikk det tre år i vente på statlig finansiering.
Haugalandspakken har bidratt med 15 millioner 2021-kroner i bompengar i dette prosjektet. Styringsrammen for prosjektet er på 124 millioner 2022-kroner, og det er til nå fakturert 100,6 millioner.
Byggeplanen var ferdig i juli 2020. Prosjektet ble utlyst 7. september 2020, og 11. desember samme år var det byggestart.
– Og nå har vi altså åpnet veistrekningen, seks dagar etter at overtakelse skjedde 22. september. Over en måned før planlagt åpningsdato, som var 1. november. Det er all grunn til å skryte av entreprenør Vassbakk & Stol for godt samarbeid, og vi er veldig fornøyd med jobben de har gjort, sier prosjektleder Arild Kalleland Vallestad i Statens vegvesen.
Biler bremset automatisk for bolle-tilbud