48 av 53 veianlegg på over 200 millioner kroner har håndtert koronapandemien uten anleggsstans i 2020, melder Vegvesenet i en pressemelding.

– Jeg er imponert av hva vi har fått til sammen med anleggsbransjen. Vi har også hatt god samhandling med sentrale og lokale helsemyndigheter, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, i meldingen.
Som øverste sjef for rundt 850 ansatte i Utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen, og en omsetning på omlag 16 milliarder kroner, fryktet han at Vegvesenet måtte stenge ned veianleggene da koronapandemien slo inn over Norge i mars.

For 65 millioner skal brua kunne tåle en kollisjon med Hurtigruta
20.000 ansatte
En koronastenging for Norges største landbaserte byggherre ville fått store konsekvenser for framdrift, økonomi og ikke minst 15.000-20.000 ansatte i og rundt anleggsbransjen.
I samråd med helsemyndighetene og anleggsbransjen valgte Vegvesenet å holde hjulene i gang med effektive smitteverntiltak på alle anleggene. Det har vist seg å være et godt valg. Vegvesenet har sammen med entreprenør kun stanset anleggsarbeidet på fem veiprosjekter for kortere perioder:
- Tre i Sørøst: E6 Vålerengatunnelen (Oslo), E18 Varoddbrua (Kristiansand) og E16 Randselva bru (Jevnaker)
- Ingen i Midt.
- En i Vest: Riksvei 13 Goteviktunnelen (Vik)
- En i Nord: E69 Skarvbergtunnelen (Porsanger)
.jpg)
Vegvesenet anker forbud mot å fjerne underleverandør
Viktig å holde trykket oppe
Davik sier koronapandemien er en skummel motspiller, og at det er svært viktig å holde trykket oppe i det smitteforebyggende arbeidet helt fram til vaksinen har gjort jobben i Norge.


– Vi har en kontinuerlig og tett dialog med bransjen om dette. Vi skal alle være fornøyde med jobben som er gjort for å holde maskinparken i gang på veianleggene våre. Det er svært lite som skal til før vi får et smitteinnbrudd som fører til full smittestans i et vegprosjekt, sier Davik.
Koronasmitten førte også til forsinkelser i anbudsarbeidet på E16 Bjørum-Skaret og E16 Kvamskleiva. Nå har begge prosjektene valgt entreprenør.

Saksøker staten: – Entreprenøren krever et betydelig ekstrabeløp