48 av 53 veianlegg på over 200 millioner kroner har håndtert koronapandemien uten anleggsstans i 2020, melder Vegvesenet i en pressemelding.
– Jeg er imponert av hva vi har fått til sammen med anleggsbransjen. Vi har også hatt god samhandling med sentrale og lokale helsemyndigheter, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, i meldingen.
Som øverste sjef for rundt 850 ansatte i Utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen, og en omsetning på omlag 16 milliarder kroner, fryktet han at Vegvesenet måtte stenge ned veianleggene da koronapandemien slo inn over Norge i mars.
– Blir statsbudsjettet vedtatt, er det stor sannsynlighet for at disse fire prosjektene blir satt i gang
20.000 ansatte
En koronastenging for Norges største landbaserte byggherre ville fått store konsekvenser for framdrift, økonomi og ikke minst 15.000-20.000 ansatte i og rundt anleggsbransjen.
I samråd med helsemyndighetene og anleggsbransjen valgte Vegvesenet å holde hjulene i gang med effektive smitteverntiltak på alle anleggene. Det har vist seg å være et godt valg. Vegvesenet har sammen med entreprenør kun stanset anleggsarbeidet på fem veiprosjekter for kortere perioder:
- Tre i Sørøst: E6 Vålerengatunnelen (Oslo), E18 Varoddbrua (Kristiansand) og E16 Randselva bru (Jevnaker)
- Ingen i Midt.
- En i Vest: Riksvei 13 Goteviktunnelen (Vik)
- En i Nord: E69 Skarvbergtunnelen (Porsanger)
Slo alarm etter «Hans» – nå kan skadene bli like store
Viktig å holde trykket oppe
Davik sier koronapandemien er en skummel motspiller, og at det er svært viktig å holde trykket oppe i det smitteforebyggende arbeidet helt fram til vaksinen har gjort jobben i Norge.
– Vi har en kontinuerlig og tett dialog med bransjen om dette. Vi skal alle være fornøyde med jobben som er gjort for å holde maskinparken i gang på veianleggene våre. Det er svært lite som skal til før vi får et smitteinnbrudd som fører til full smittestans i et vegprosjekt, sier Davik.
Koronasmitten førte også til forsinkelser i anbudsarbeidet på E16 Bjørum-Skaret og E16 Kvamskleiva. Nå har begge prosjektene valgt entreprenør.
Vegvesenet: Har aldri sett denne typen skade på en så ny bru