PROSJEKTER

Statens vegvesen: Minimalt med koronastopp i veiprosjekter

Gode smitterutiner på veganleggene til Statens vegvesen har gitt svært gode resultater.

 Riksvei 3/25 er et av prosjektene til Statens vegvesen som har pågått uten koronastopp i 2020.
Riksvei 3/25 er et av prosjektene til Statens vegvesen som har pågått uten koronastopp i 2020. Foto: Karoline Celius/Skanska
17. des. 2020 - 15:13

48 av 53 veianlegg på over 200 millioner kroner har håndtert koronapandemien uten anleggsstans i 2020, melder Vegvesenet i en pressemelding.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik. Foto:  Statens vegvesen

– Jeg er imponert av hva vi har fått til sammen med anleggsbransjen. Vi har også hatt god samhandling med sentrale og lokale helsemyndigheter, sier utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, i meldingen.

Som øverste sjef for rundt 850 ansatte i Utbyggingsdivisjonen i Statens vegvesen, og en omsetning på omlag 16 milliarder kroner, fryktet han at Vegvesenet måtte stenge ned veianleggene da koronapandemien slo inn over Norge i  mars.

Den 24,5 kilometer lange Lærdalstunnelen åpnet i 2000. Den må oppgraderes for å tilfredsstille nye sikkerhetskrav. Kontrakten blir lyst ut i løpet av 2025.
Les også

Dette er Vegvesenets største prosjekter i 2025

20.000 ansatte

En koronastenging for Norges største landbaserte byggherre ville fått store konsekvenser for framdrift, økonomi og ikke minst 15.000-20.000 ansatte i og rundt anleggsbransjen.

I samråd med helsemyndighetene og anleggsbransjen valgte Vegvesenet å holde hjulene i gang med effektive smitteverntiltak på alle anleggene. Det har vist seg å være et godt valg. Vegvesenet har sammen med entreprenør kun stanset anleggsarbeidet på fem veiprosjekter for kortere perioder:

  • Tre i Sørøst: E6 Vålerengatunnelen (Oslo), E18 Varoddbrua (Kristiansand) og E16 Randselva bru (Jevnaker)
  • Ingen i Midt.
  • En i Vest: Riksvei 13 Goteviktunnelen (Vik)
  • En i Nord: E69 Skarvbergtunnelen (Porsanger)
Vegvesenets utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik sier han er fornøyd med statsbudsjettet.
Les også

– Blir statsbudsjettet vedtatt, er det stor sannsynlighet for at disse fire prosjektene blir satt i gang

Viktig å holde trykket oppe

Davik sier koronapandemien er en skummel motspiller, og at det er svært viktig å holde trykket oppe i det smitteforebyggende arbeidet helt fram til vaksinen har gjort jobben i Norge.

– Vi har en kontinuerlig og tett dialog med bransjen om dette. Vi skal alle være fornøyde med jobben som er gjort for å holde maskinparken i gang på veianleggene våre. Det er svært lite som skal til før vi får et smitteinnbrudd som fører til full smittestans i et vegprosjekt, sier Davik.

Koronasmitten førte også til forsinkelser i anbudsarbeidet på E16 Bjørum-Skaret og E16 Kvamskleiva. Nå har begge prosjektene valgt entreprenør.

Ingebjørg Telnes Wilhelmsen sier at Enova er godt rigget for piloter og demoanlegg, men at selskapene ikke har finansielle muskler til hydrogenprosjekter i virkelig stor skala.
Les også

Hydrogen-stopp: – Det dras i bremsen i flere land

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.