PROSJEKTER

Statens vegvesen nedprioriterer Hadselfjord-tunnel - men fylkeskommunen avgjør

Statens vegvesen anbefaler at videre planlegging av en eventuell tunnel under Hadselfjorden ikke starter før etter at de andre planlagte utbyggingene av E10 i området er på plass.

Hadselfjordtunnel
Hadselfjordtunnel
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
8. mai 2020 - 15:17

Det er konklusjonen i Statens vegvesens konseptvalgutredning (KVU) om framtidig kryssing av Hadselfjorden. Utredningen er laget på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, men etaten sier samtidig at det er opp til Nordland fylkeskommune å avgjøre om ferga på fylkesveg 82 mellom Melbu og Fiskebøl bør erstattes med tunnel.

En undersjøisk tunnel mellom Melbu og Strønstad med tilknyttede veger er beregnet å koste 3 milliarder kroner.

En kabelbrann tidligere denne måneden stengte Oslotunnelen mellom Oslo sentralbanestasjon og Nationaltheatret i nesten to døgn.
Les også

Vil koste 60 milliarder: Må vente over 20 år før ny togtunnel gjennom Oslo er klar

Kan halvere reisetiden

En fast forbindelse mellom de to øygruppene innebærer at reisetida mellom Stokmarknes og Svolvær kan nær halveres, fra 1 time og 35 minutter i dag til 50 minutter med tunnel. Reisetida mellom Sortland og Svolvær kan kuttes fra to timer i dag til 1 time og 15 minutter. I tillegg vil en slik løsning gi full fleksibilitet, ved at trafikantene kan reise når de vil i stedet for å være avhengig av fergetider.

Fra statens side var det viktig å få svar på om en ny forbindelse mellom Lofoten og Vesterålen kunne få betydning for sykehus- og lufthavnstruktur.

Konklusjonen er at avstanden mellom sykehusene på Leknes og Stokmarknes fortsatt er for lang til at en tunnel under Hadselfjorden alene kan føre til endringer i sykehusstrukturen. Dersom det skal være aktuelt, må reisetida internt i Lofoten reduseres først. En tunnel antas heller ikke å utløse endringer i utdanningsstrukturen i regionen, heter til i innspillet fra Statens vegvesen.

Foreløpig er det ukjent hva som er beveggrunnen for grafittien på betongen til østre portal av Vågslidtunnelen på Haukelifjell. Bildet er tatt i august i år.
Les også

Saksøker staten: – Entreprenøren krever et betydelig ekstrabeløp

Prioriterer E10-utbygginger først

Spørsmål om framtidig lufthavnstruktur i området er utredet i en egen rapport – Transportløsning for Lofoten, Vesterålen og Ofoten, som Avinor og Statens vegvesen la fram tidligere i år. Her anbefales utbygging av E10 mellom Svolvær og Leknes, sammen med utbygging av ny stor lufthavn på Leknes.

I anbefalingen i den nye utredningen om Hadselfjorden, understreker Statens vegvesen at både utbygging av E10 i Lofoten og E10/riksvei 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt (Hålogalandsvegen) bør realiseres før tunnel under Hadselfjorden.

Med en lengde på fem kilometer kan denne bruen over Bjørnafjorden, som er en sentral del av Hordfast-planene, bli verdens lengste flytebru.
Les også

Høyre vil ha Hordfast-oppstart innen 2030

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.