I 2020 hadde Vegvesenet planer om å slå sammen driftskontraktene 0803 Grenland og 0804 Nedre Telemark sør og lyse de ut som en stor, ny kontrakt. Slik blir det ikke.
Tar lærdom
– Vi registrerer og tar lærdom blant annet av erfaringene med Vestfold vest-kontrakten, og gjør de tilpasninger vi mener trengs. Vi slår ikke sammen de to kontraktene i Telemark, men prøver oss heller med mindre kontrakter, sier avdelingsdirektør Tore Kaurin i Vegvesenet til Veier24.
Om hvordan driftskontrakten for området Vestfold vest skal løses, har han dette å si:
– Vi har diskutert saken med blant andre fylket, og det går i retning av en byggherrestyrt løsning med ganske kortsiktige kontrakter. Da kjøper vi oss noe tid før vi kommer fram til en mer langsiktig løsning etter hvert. Mye bør være avklart i løpet av mai, sier han til Veier24.
Arne Aakre i EBA kommenterte nylig i Veier24 utviklingen i markedet for driftskontraktene i Norge.