DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Statens vegvesen tar i bruk intelligente brøytestikker på fire fjelloverganger

Statens vegvesen tar i bruk ny teknologi – brøytestikker med GPS – for å redusere kolonnetiden og øke oppetiden på Hardangervidda, Hemsedalsfjellet, Filefjell og Vikafjellet.

Avdelingsdirektør Svenn Egil Finden i Statens vegvesen (tv.) og daglig leder Peder Strømsvåg i Roadtech med en intelligent brøytestikke som nettopp er satt ned ved Halne Fjellstove på Hardangervidda.
Avdelingsdirektør Svenn Egil Finden i Statens vegvesen (tv.) og daglig leder Peder Strømsvåg i Roadtech med en intelligent brøytestikke som nettopp er satt ned ved Halne Fjellstove på Hardangervidda. Foto: Lars Olve Hesjedal/Statens vegvesen
8. sep. 2022 - 15:06

Det skjer i den nye driftskontrakten for riksveiene i Hardanger og Sogn, som Presis Vegdrift er i gang med fra 1. september.

Brøytestikkene med innebygd GPS fungerer slik:

Når entreprenøren setter ut brøytestikker om høsten så logges nøyaktig posisjon for hver enkelt stikke fra begge sider av veien. Gjennom en egen app på nettbrett har brøytebilsjåføren også i dårlig sikt oversikt over hvor brøytestikkene er, slik at han alltid kan plassere seg rett, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Og under kolonnekjøring: Hvert av de maksimalt 25 kjøretøyene i kolonnen får utdelt ei kolonnevakt, en brikke på størrelse med en liten mobiltelefon. Brikkene har en lysdiode som lyser grønt når avstanden til bilen foran er riktig, og rødt hvis avstanden blir for stor. Også brøytebilsjåførene foran og bak i kolonnen får informasjon om avstanden mellom kjøretøyene.

Svenn Egil Finden er avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

– Vi er stolte over å kunna ta i bruk og teste ny teknologi på en driftskontrakt som med fire høyfjellsoverganger er blant de tøffeste i landet. Dette setter store krav til oss som veieier. Vi ser fram til godt samarbeid med entreprenør Presis Vegdrift og brøytestikkeprodusent Roadtech for å sørge for et trygt, forutsigbart og framkommelig veinett med høy oppetid, sier han i meldingen.

Den 24,5 kilometer lange Lærdalstunnelen ble åpnet i 2000. Nå må den oppgraderes for å tilfredsstille nye sikkerhetskrav.
Les også

Avviser oppgradering av Lærdalstunnelen – trafikanter blir innestengt ved brann

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.