– Å ta vare på det vi har er noe av det fineste vi kan gjøre for samfunnet og for klimaet. Dette er en milepæl for systemstøtte til å gjøre nettopp det, slik at vi prioriterer rett vedlikehold til rett tid - til gode for våre kunder og samfunnet, og for å få mest mulig for pengene, sier divisjonsdirektør Bjørn Laksforsmo i en pressemelding.
1. desember markerte han kontraktsinngåelsen sammen med Site Manager Norway, Heidi Berg, fra Trimble og vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
12 leverandører ønsket i utgangspunktet å levere en løsning. Fem var med i konkurransen om kontrakten.
Tunnel og elektro
Det første trinnet Statens vegvesen har besluttet å gå i gang med er å tilpasse løsningen til behov innen fagområdene tunnel og elektro. Samtidig skal løsningen konfigureres slik at den også skal kunne tas i bruk av andre fagområder, heter det i meldingen.
Deretter kan det bli aktuelt å gå videre med øvrige fagområder, med bru som trinn 2 og øvrige veiobjekter som trinn 3.
Arbeidet med trinn 1 har en verdi på 27 millioner kroner. Kontrakten som helhet har en varighet på fire år, med opsjon på ytterligere seks år, og en samlet verdi med alle opsjoner på 180 millioner kroner.
Kompetent leverandør
Trimble har høy veifaglig kompetanse og over 30 års erfaring med programutvikling av prosjekterings- og forvaltningsløsninger for infrastruktur i Norge og internasjonalt, og samarbeider tett med et nettverk av faglige rådgiverfirma, blant annet Electronova.
– Vi har store forhåpninger til resultatet og ser fram til et godt og tett samarbeid, sier Laksforsmo.
FDV-løsningen blir et viktig fundament i Statens vegvesens arbeid med å jobbe mer helhetlig og risiko- og tilstandsbasert med vedlikehold. Den skal gi etaten betydelig bedre kontroll over tilstanden og tilstandsutviklingen til veiobjektene.
Bærumsordfører om E18-utspill: – Mektig provosert