Statens vegvesen skriver i en pressemelding at de er blitt kjent med at enkelte entreprenører i vinterdriften har fått, eller kan få, problemer med likviditeten.
Statens vegvesen sier de har vært i dialog med Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA) om tiltak mot usikkerheter og utfordringer som etaten ikke har full oversikt over, verken på kort eller lang sikt.
– Send dokumenterte krav
– Det er viktig at vi sikrer forutsigbarhet og likebehandling på en profesjonell måte, innenfor kontraktenes rammer. Det er kontrakten som regulerer kontraktsforholdet, deriblant risikofordeling, endringer og lønns- og prisstigning (LPS). Dette er mekanismen som begge kontraktsparter må forholde seg til på en profesjonell måte, sier Bente Johnsen Aase, avdelingsdirektør for kontrakt og marked Drift og vedlikehold i Statens vegvesen, i meldingen.
– Dersom det oppstår situasjoner som utfordrer kontraktens forutsetninger og som kan gi grunnlag for bristende forutsetninger, må dette konkret tas opp i den enkelte kontrakt ved å sende dokumenterte krav, sier hun.
Dette kan Vegvesenet tilby
– Vi kan tilby følgende løsning: LPS beregnes etterskuddsvis, men vi vil for driftskontrakter gi adgang til å fakturere á konto på LPS som skal reflektere LPS-konsekvensen i perioden. Vi har dog ikke mulighet til å utbetale noen form for forskudd, sier Aase.
Det betyr at Vegvesenet gir adgang til at kontraktspartnerne allerede nå kan foreta en á konto-avregning for LPS for første kvartal 2022 med inntil følgende beløp:
- 2,50 kr. per kjørte brøytekilometer
- 1,25 kr. per minutt på strøing
Det gjelder for inneværende vinterperiode fra og med 1. januar 2022 og frem til hittil i år. Satsene er foreslått på bakgrunn av dialog med og innspill fra EBA.
– Dette må avregnes mot den faktiske LPS-notaen for samme kvartal. Dersom á konto-notaen overstiger den reelle LPS-notaen, skal det resterende avregnes på første mulige faktura på gjeldende driftskontrakt etter tidspunkt for faktisk LPS-nota, sier Aase i meldingen.
– Håper dette vil hjelpe
Hun presiserer at denne løsningen utelukkende gjelder for riksveier. For felleskontrakter må entreprenørene beregne brøytekilometer for riksveiandelen.
– Det er en forutsetning for denne løsningen er at entreprenørene uavkortet utbetaler dette, så snart som mulig, til den eller de som utfører vinterdrift.
– Vi håper at entreprenørbransjen opplever vår løsning som et bidrag til å avhjelpe situasjonen. Vi følger situasjonen tett, og vurderer løpende hvilke muligheter og tiltak som kan bli nødvendige å iverksette, sier Bente Johnsen Aase i Statens vegvesen.
Vegvesenet: Brukte 16 mill. på IT-verktøy – nå skrotes det