DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Statens vegvesen vil hjelpe driftsentreprenørene

Vegvesenet ønsker å hjelpe sine entreprenører i en krevende situasjon som skyldes krigen i Ukraina.

Statens vegvesen hjelper entreprenører som på grunn av krigen i Ukraina har fått økonomiske utfordringer.
Statens vegvesen hjelper entreprenører som på grunn av krigen i Ukraina har fått økonomiske utfordringer. Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen
23. mars 2022 - 16:09

Statens vegvesen skriver i en pressemelding at de er blitt kjent med at enkelte entreprenører i vinterdriften har fått, eller kan få, problemer med likviditeten.

Statens vegvesen sier de har vært i dialog med Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA) om tiltak mot usikkerheter og utfordringer som etaten ikke har full oversikt over, verken på kort eller lang sikt.

– Send dokumenterte krav

– Det er viktig at vi sikrer forutsigbarhet og likebehandling på en profesjonell måte, innenfor kontraktenes rammer. Det er kontrakten som regulerer kontraktsforholdet, deriblant risikofordeling, endringer og lønns- og prisstigning (LPS). Dette er mekanismen som begge kontraktsparter må forholde seg til på en profesjonell måte, sier Bente Johnsen Aase, avdelingsdirektør for kontrakt og marked Drift og vedlikehold i Statens vegvesen, i meldingen.

– Dersom det oppstår situasjoner som utfordrer kontraktens forutsetninger og som kan gi grunnlag for bristende forutsetninger, må dette konkret tas opp i den enkelte kontrakt ved å sende dokumenterte krav, sier hun.

Dette kan Vegvesenet tilby

– Vi kan tilby følgende løsning: LPS beregnes etterskuddsvis, men vi vil for driftskontrakter gi adgang til å fakturere á konto på LPS som skal reflektere LPS-konsekvensen i perioden. Vi har dog ikke mulighet til å utbetale noen form for forskudd, sier Aase.

Det betyr at Vegvesenet gir adgang til at kontraktspartnerne allerede nå kan foreta en á konto-avregning for LPS for første kvartal 2022 med inntil følgende beløp:

  • 2,50 kr.  per kjørte brøytekilometer
  • 1,25 kr. per minutt på strøing

Det gjelder for inneværende vinterperiode fra og med 1. januar 2022 og frem til hittil i år. Satsene er foreslått på bakgrunn av dialog med og innspill fra EBA.

– Dette må avregnes mot den faktiske LPS-notaen for samme kvartal. Dersom á konto-notaen overstiger den reelle LPS-notaen, skal det resterende avregnes på første mulige faktura på gjeldende driftskontrakt etter tidspunkt for faktisk LPS-nota, sier Aase i meldingen.

– Håper dette vil hjelpe

Hun presiserer at denne løsningen utelukkende gjelder for riksveier. For felleskontrakter må entreprenørene beregne brøytekilometer for riksveiandelen.

– Det er en forutsetning for denne løsningen er at entreprenørene uavkortet utbetaler dette, så snart som mulig, til den eller de som utfører vinterdrift.

– Vi håper at entreprenørbransjen opplever vår løsning som et bidrag til å avhjelpe situasjonen. Vi følger situasjonen tett, og vurderer løpende hvilke muligheter og tiltak som kan bli nødvendige å iverksette, sier Bente Johnsen Aase i Statens vegvesen.

Bjørn Laksforsmo, direktør i drifts- og vedlikeholdsdivisjonen i Vegvesenet, sier systemet de har brukt 16 millioner kroner på aldri var i reell drift hos Vegvesenet. Her fra da Vegvesenet holdt frokostmøte om grønn asfalt i mai.
Les også

Vegvesenet: Brukte 16 mill. på IT-verktøy – nå skrotes det

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.