Det gjelder følgende prosjekter:
- E18 Lysaker-Ramstadsletta i Viken fylke
- E39 Myrmel-Lunde i Vestland
- E39 Lønset-Hjelset i Møre og Romsdal
- E39 Ørskogfjellet, krabbefelt i Møre og Romsdal
- Riksvei 4 Roa-Gran grense inkludert Jaren-Lygnebakken i fylkene Innlandet og Viken
I statsbudsjettet for 2021 foreslår regjeringen å bevilge omtrent 36,3 milliarder kroner til veiformål. 5,8 milliarder kroner av dette går til selskapet Nye Veier.
– Bevilgningene til vegformål er fortsatt formidabelt høy. Veiene i Norge er livsnerven i samfunnet vårt. De holder hjulene i gang, både for vanlige folk og næringslivet. Derfor skal vi vedlikeholde og fornye de veiene vi har, men vi setter også i gang nye prosjekter, sier Hareide.
Fraktprisene i oppdrettsnæringen eksploderer etter togulykken
Nye Veier-prosjektene
I tillegg til de fem prosjektene til Statens vegvesen, kan følgende prosjekter i porteføljen til Nye Veier få oppstart i 2021:
- E6 Kvænangsfjellet i Troms og Finnmark
- E6 Kvithammer-Åsen og E6 Ulsberg-Vindåsliene i Trøndelag
- E6 Moelv-Roterud, E6 Roterud-Storhove og E6 Storhove-Øyer i Innlandet
- E39 Herdal-Røyskår i Agder
I tillegg setter regjeringen av midler til forberedende arbeider på følgende strekninger:
- E8 Sørbotn-Laukslett i Troms og Finnmark
- E10/riksvei 85 Hålogalandsveien i Nordland samt Troms og Finnmark
- Riksvei 555 Sotrasambandet i Vestland
Gigantprosjekt ligger foran skjema