Fra 4. kvartal 2017 til 4. kvartal 2018 økte byggekostnadsindeksen for vedlikeholdsasfaltering av veger med hele 12,9 prosent.
Det er langt mer enn indeksøkningen for drift og vedlikehold, og også høyere enn indeksøkningen for forskjellige typer vegbygging (se tabellen i slutten av artikkelen).
"Relativt mye"
– 12,9 prosent økning gjennom 2018 er relativt mye, sier Even Sund i Vegdirektoratet til Veier24.
– Indeksen til SSB inneholder jo flere komponenter, som for eksempel lønnsøkninger. Det eneste som påvirker prisen vi betaler for asfalten gjennom sesongen er tungoljeindeksen, som er den vi bruker til å regulere prisen på bitumen til asfaltering. Vi betaler jo entreprenørene i forhold til tungoljeindeksen på det tidspunktet som asfalten legges. Tungoljeindeksen steg med rundt 40 prosent fra februar til oktober, så det er en naturlig delforklaring, sier Sund.
– Hva med konkurransesituasjonen i asfaltmarkedet?
– Den var som den pleier å være, og det var ingen store endringer i fjor. Vi opplever god konkurranse i sentrale strøk, og dårligere konkurranse i perifere områder, særlig i Region nord. Men slik har det vært i mange år, sier Sund.
Slik ser SSBs nyeste byggekostnadsindeks ut:
4. kvartal 2018 | Endring i prosent | ||
---|---|---|---|
3. kvartal 2018 - 4. kvartal 2018 | 4. kvartal 2017 - 4. kvartal 2018 | ||
Veganlegg, i alt | 172,6 | 0,5 | 4,2 |
Veg i dagen | 173,4 | 0,8 | 4,4 |
Betongbru | 173,9 | -0,5 | 3,1 |
Fjelltunnel | 168,5 | 0,8 | 4,6 |
Drift og vedlikehold av veger, i alt | 175,6 | 1,3 | 6,9 |
Asfaltering av veger | 204,3 | 2,4 | 12,9 |
Vinterdrift av veger | 161,9 | 0,4 | 5,0 |
Les mer om byggekostnadsindeksen her.
LES OGSÅ: Dyrere vegbygging - særlig asfalt og vinterdrift øker