INDUSTRI

Stolte over LNG-drevet «landstrøm»

"AIDAsol" forsynes med landstrøm fra lekteren"Hummel" i forgrunnen. Aida håper å kunne bruke biogass til LNG-motorene på totalt  7,5 MW etter hvert. Hummel: LNG-lekter for landstrøm til AIDAsol
"AIDAsol" forsynes med landstrøm fra lekteren"Hummel" i forgrunnen. Aida håper å kunne bruke biogass til LNG-motorene på totalt 7,5 MW etter hvert. Hummel: LNG-lekter for landstrøm til AIDAsol Bilde: Aida Cruises
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
29. feb. 2016 - 06:00

HAMBURG: Cruiseskipet AIDAsol slår av hjelpemotorene og kobler seg på landstrøm når skipet legger til kai i Hamburg i cruisesesongen.

«Landstrømmen» er produsert 500 meter unna, om bord i en lekter med seks Caterpillar gassmotorer. 

Neste prosjekt er å levere «landstrømcontainere» til så mange som mulig av de mange containerskipene som kommer til Hamburg hver uke.

Hamburg er en av Europas travleste havner og nest største containerhavn, bare slått av Rotterdam.  

Megaskip

I 2014 fikk byen 182 anløp av containerskip med kapasitet på 13.300 TEU eller mer.

LNG Power Pack. Skal løftes om bord i containerskip når de kommer til kai og forsyne det med "ren" landstrøm, produsert med LNG-motorer og dermed uten utslipp av svovel og partikler og 80 prosent mindre NOX enn fra dieselmotorer.
LNG Power Pack. Skal løftes om bord i containerskip når de kommer til kai og forsyne det med "ren" landstrøm, produsert med LNG-motorer og dermed uten utslipp av svovel og partikler og 80 prosent mindre NOX enn fra dieselmotorer.

Mange av skipene går i fast rute og ankommer havna jevnlig. Målet er at mange av dem klargjøres for «LNG Power Pack».

Containere med både LNG-beholder, gassmotor, generator, transformator og styringssystem skal heises om bord og plasseres på et avsatt sted på containerskip.

Administrerende direktør Henning Kuhlman i Becker Marine Systems sier at de i løpet av året skal ha en prototyp klar av deres «LNG Power Pac» for containerskip.

Det tyske departementet for transport og digital infrastruktur støtter prosjektet økonomisk.

– Vi jobber med å få på plass et rederi så vi får finslipt de tekniske detaljene, sier Kuhlman.

To døgn

En LNG Power Pack vil være på størrelse med to 40-fots containere og forsyne skipet med opp mot 1,5 MW effekt.

LNG-tanken er på størrelse med en 20-fots container og inneholder 8,2 tonn nedkjølt naturgass, nok til ca. 30 timers drift av containerskipet.

Eventuelt kan enda en LNG-tank kobles til og øke tidsvinduet til 60 timer.

Når LNG-tanken er tom, erstattes den med en full tank i en 20-fots container. Hurtigkoblinger sørger for raskt bytte.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Vis mer

Container på tog

Også på lekteren «Hummel» byttes LNG-tankene. På grunn av de strenge sikkerhetskravene, sendes tomme LNG-containere 600 km til Zeebrügge med tog, der de fylles og sendes tilbake til Hamburg og løftes om bord i Hummel.

– Vi håper å få myndighetene med på at vi kan fylle LNG direkte fra større LNG-togvogner slik at vi slipper å sende containere fram og tilbake, sier Max Kommorowski, sjef for LNG Hybrid i Becker Marine.

 «Hummel» kan levere 7,5 MW effekt. Det er nok strøm til et cruiseskip på AIDAsol sin størrelse, det vil si 1,1 kV med 60 Hz frekvens.

Varme til byen

«Hummel» eies av Becker Marine Systems og AIDA sammen. Neste vinter skal lekteren også levere overskuddsvarme til byens varmtvannsnett og strøm til el-nettet.  

Rotterdam kan bli neste havn som får sin «landstrømlekter». Becker Marine Systems har inngått en joint venture-avtale med Kotug om å lage en nederlandsk variant av en LNG-hybrid landstrømlekter klar til juni 2017.

Hummel: LNG-lekter for landstrøm til AIDAsol.
Hummel: LNG-lekter for landstrøm til AIDAsol.

«Hummel» kan levere enten 50 og 60 hertz ved hjelp av gir på generatorene om bord. Caterpillar-motorene går på ren gass, det vil si det er tennplugger og ikke dual fuel-prinsipp med diesel som pilot for tenning.

Motorene er marinifiserte versjoner av gassmotorer til landkraftverk.

Usikre myndigheter

Becker og Aida har hatt en lang og kronglete byråkratisk vei fram til godkjennelse av Hummel.

Spesielt er brannmyndighetene bekymret. Det har foreløpig hjulpet lite å vise til norske erfaringer.

Sikkerhetskrav gjør at lekteren fortøyes ca. 500 meter fra cruiseskipet. Kabler er gravd ned mellom koblingsboks der «Hummel» legger til og fram til kaiplass for AIDAsol.

«Hummel» får heller ikke lov til å ligge fast ved cruisekaia når den ikke skal levere strøm, men må taues til en midlertidig kaiplass et par kilometer unna.

Dårlig økonomi

AIDAsol ligger til kai i åtte timer og vil i 2016-sesongen ha 24 anløp.

– Vi må ha flere kunder til Hummel for å få økonomi i prosjektet. Det hjelper godt at vi endelig har fått på plass avtalen med Hamburg om å levere strøm og varme til deres nett, sier Max Kommorowski.

Planen var fra prosjektet ble påbegynt i 2012 å kunne levere strøm og varme på nett.

Men gass-frykten blant de mange offentlige myndigheter som skulle uttale seg, har medført forsinkelser. Nå er stemningen for LNG i ferd med å snus, i takt med at forurensningen i Hamburg likner på problemene Oslo og Bergen opplever på kalde vinterdager.

– Byen lider av ekstremt dårlig luft med altfor mye NOx, svovel og partikler. LNG-produsert strøm til cruise- og containerskip kan være viktige bidrag for å redusere utslipp, sier Manfred Lebmaier, leder for miljøstrategi ved Hamburg Port Authority.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.