Vegvesenet er kommet med den nye kontrakten 9161 Oslo Elektro 2023-2028.
Den går på drift og vedlikehold av elektro og automasjon, hovedsakelig i tunneler med tilhørende dagsoner.
Vegvesenet understreker at disse tunnelene er blant Norges mest trafikkerte. Flere av dem har et avansert styresystem og komplekst ITV-anlegg med automatisk hendelsesdeteksjon (AID).
Hovedsakelig handler det om 25 tunneler i Oslo og Bærum. Fra 1. januar 2026 inngår de to nye tunnelene på E16: Sollihøgdtunnelen og Bukkesteinshøgdtunnelen. Dessuten skal entreprenøren håndtere pumpeanlegg og varmekabler i underganger samt ITV- og friteksttavler langs riksveiene i Oslo, Bærum, Asker og Hole.
Kontrakten går fra og med september 2023 og ut august 2028. Partene har gjensidig opsjon på å utvide kontrakten i ett, to eller tre år. Byggherren har opsjon på 12 ekstra måneder når som helst.
Vegvesenet holder tilbudskonferanse på Taraldrud kontrollstasjon på Sofiemyr utenfor Oslo 8. februar.
Tilbudsfrist er 10. mars.