I mai ba Troms og Finnmark fylkeskommune om tilbud på å ruste opp fylkesvei 98 Tarmfjordvika-Smalfjordbotn.
Hele åtte firmaer har levert tilbud på jobben, og det er disse:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Anlegg Nord | 97.889.479 |
Mesta | 115.498.380 |
Bertelsen & Garpestad | 116.680.330 |
Oscar Sundquist | 122.964.418 |
Jan Opgård | 136.603.188 |
CONTEXO | 141.689.476 |
Mietinen Maskin | 154.324.985 |
Madsen Roald | 155.868.611 |
NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
Det dreier seg om rundt 14 kilometer vei, hvorav ni kilometer skal rustes opp i denne kontrakten.
Strekningen starter i Tarmfjordvika, omkring 51 kilometer nordvest for kommunesenteret Tanabru. Endepukt er Smalfjordbotn.
Veien er i dårlig forfatning, og det er behov for utstrakt grøfting, utskifting av stikkrenner, og nye kulverter.
Anslåtte mengder for sprengte masser i dette prosjektet er cirka 286.400 m3.
Byggherren forutsetter start den 20. juli i år, og sluttdato er satt til 9. oktober 2022.
Det er en del spesielle forhold som entreprenøren må tenke på:
Reindrift: Fra starten av oktober måned og ut året i 2020, 2021 og 2022 skal det ikke foregå anleggsdrift på en del av strekningen på grunn av høstbeite for rein i området.
Telefonkabel: Det er analog telefonkabel i luftspenn langs veien i deler av kontraktsområdet, og den skal flyttes i samråd med Telenors entreprenør. All kontakt og koordinering er entreprenørens ansvar.
Strømførende kabler: De ligger både langs veien og krysser veien. Kabler skal flyttes i samarbeid med Varanger Kraft der det er behov.
Fiberkabel: Det er gravd ned fiberkabel mellom Ruostafielbma og Torhop. Der kabelen kommer i konflikt med anleggsarbeidet, og ikke lar seg flyttes på en enkel måte må entreprenøren påregne å fjerne denne. Avtales med byggherre og kostnader faktureres kabeleier. Ny fiberkabel planlegges å legges av Statnett fra Torhop til Friarfjord, og vil berøre prosjektet mellom Tarmfjordvika og Torhop.
Leire/sprøbruddsmateriale: Det er påvist leire/sprøbruddsmatriale langs deler av strekningen, og det innebærer begrensinger for eksempel for lagring av masser på disse stedene.
Her kommer det ny vei med opp mot 20 meter høye skjæringer