Chipmangelen har preget bilbransjen det siste året. Leveranser utsettes, og kampen om hvor fremtidens produksjonskapasitet skal bygges opp er i full gang.
Hvordan påvirker det elbiltilgangen for dagens kjøpelystne?
Vi har spurt importørene av mange av de mest populære elbilene hvordan leveringssituasjonen er. Når kan man forvente å få elbilen dersom man bestiller i dag?
Det viser seg at flere importører kan levere biler på dagen. Nyskapende Hyundai Ioniq 5 kan leveres umiddelbart fra norsk lager dersom du klarer deg med bakhjulstrekk. Det samme kan Mazda MX-30, Kia e-Niro og Nissan Leaf. Enkelte varianter av blant annet BMW i3, Opel Mokka-e, Peugeot e208 og Citroën ë-C4 står også klare hos forhandler for rask levering.
På den andre siden av skalaen finner vi SUV-en BMW iX xDrive 50, hvor nye bestillinger leveres første kvartal 2023. Det samme kan du risikere med den populære firehjulstrekk-varianten av BMW i4. BMW Norges kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby forklarer deler av ventetiden med at i4 er deres mest bestilte modell i 2021.
Luksus-sedanen Mercedes Benz EQS blir også en tålmodighetsprøve: Den leveres i andre halvdel av 2022 dersom man bestiller nå.
Her er en liten oversikt hvor vi grovt har gruppert bilene etter hvor lenge man må vente dersom man bestiller i dag (Alfabetisk rangert innad i gruppene. Se hele den detaljerte oversikten i tabellen nederst i artikkelen):
Lerøy: Skal bruke 350 millioner på nedsenkede merder
Elefanten i rommet
Det er én importør som skiller seg ut med ved å ikke oppgi leveringsestimater: Harald A. Møller. De sier at estimatene kan endre seg fra én dag til en annen på grunn av den usikre verden vi lever i.
– Vi er helt åpne om dette overfor kundene våre. For alle merker er situasjonen slik at det er krevende å gi informasjon om leveringstid på generelt grunnlag, sier Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Harald A. Møller.
Årsaken er ifølge Skovli at de ikke ønsker å skape feil forventninger. Han anbefaler kunder å kontakte sin lokale forhandler, hvor man også får tettere oppfølging etterhvert som situasjonen endrer seg.
Skovli understreker at leveringstiden påvirkes av utstyret på bilene, men at det også finnes lagerbiler tilgjengelig, og biler på vei til Norge fortløpende. Han spesifiserer imidlertid ikke hvilke modeller dette gjelder.
Elbiler prioriteres
Flere av de andre importørene fremhever at situasjonen for det norske markedet ikke er så ille, ettersom elbiler prioriteres på fabrikkene.
Halvledermangelen gjør at flere produsenter prioriterer bilene med standardutstyr eller standard utstyrspakker. Det kan derfor være lurt å holde seg til dette dersom du håper på raskest mulig levering.
Hele oversikten
Her er hele oversikten med mer detaljer for leveringstidene, basert på svarene fra forhandlerne. Oversikten er i alfabetisk rekkefølge, men er ikke uttømmende, ettersom vi ikke har fått svar fra alle importørene (leveringstiden på bilene er oppdatert per 11. oktober):
Modell | Startpris (kroner, inkludert levering) | Forventet levering av nye bestillinger |
Audi e-tron | 600.100 | Usikkert, varierer også etter utstyret |
Audi Q4 e-tron | 399.900 | Usikkert, varierer også etter utstyret |
BMW i3 | 337.120 | Enkelte lagerbiler kan leveres i fjerde kvartal. Ellers vil nye ordre bli levert første kvartal 2022. |
BMW iX | 671.720 | iX xDrive 40 leveres første kvartal 2022. Nye ordre på xDrive 50 leveres første kvartal 2023. |
BMW iX3 | 591.720 | Nye ordre leveres i første eller andre kvartal 2022. |
BMW i4 | 506.620 | Modellen eDrive 40 kan leveres i andre kvartal 2022. M50 leveres fjerde kvartal 2022 eller første kvartal 2023. |
BYD Tang | 599.900 | Nye ordre kan leveres i november. |
Citroën ë-C4 | 284.900 | Det finnes biler hos forhandlere for rask levering (varierende utstyrsnivå). Ellers vil biler som bestilles nå og som ikke finnes i landet, produseres i november, med levering i desember/januar. |
Cupra Born | 307.000 | Usikkert, varierer også etter utstyret. |
DS3 | 309.900 | Det finnes biler hos forhandlere for rask levering (varierende utstyrsnivå). Ellers vil biler som bestilles nå og som ikke finnes i landet, produseres i november, med levering i desember/januar. |
Ford Mustang Mach-e | 422.000 | Standard Range RWD, samt Long Range AWD (med teknologipakke+) kan leveres i løpet av ti uker. Alle farger er riktignok ikke tilgjengelige. Enkelte varianter har opptil 30 ukers leveringstid. |
Hongqi E-HS9 | 619.900 | Nye bestillinger leveres fra første kvartal 2022. |
Hyundai Ioniq Electric | 287.900 | Finnes flere modeller på norsk lager med umiddelbar levering. |
Hyundai Ioniq 5 | 474.900 | Ioniq 5 med bakhjulstrekk kan leveres umiddelbart fra norsk lager. Varianten med firehjulstrekk har omtrent fem måneders leveringstid. |
Hyundai Kona | 309.900 | De mest populære variantene er på norsk lager for umiddelbar levering. |
Jaguar i-Pace | 669.900 | Estimert leveringstid for nye bestillinger er 6-8 måneder. |
Kia e-Niro | 339.900 | De mest solgte variantene finnes hos forhandlere, samt på båt som kommer til Norge innen to måneder. |
Kia e-Soul | 289.900 | De mest solgte versjonene finnes hos forhandlere, samt på båt som kommer til Norge innen to måneder. |
Kia EV6 | 419.900 | Versjonen med bakhjulstrekk kan man forvente å få ved årskiftet 2021/2022 dersom man bestiller nå. Firehjulstrekk-varianten blir levert i første kvartal neste år. Active og Exclusive-versjonen kommer i starten av kvartalet og GT Line-utgaven kommer mot slutten. |
Lexus UX 300e | 349.900 | Utstyrsnivåene Comfort og Premium kan leveres i oktober. Luxury kan leveres i januar 2022. |
Mazda MX-30 | 249.900 | Begge variantene (Sky og Cosmo) er på lager hos forhandlere, samt på vei fra produsent. |
Mercedes-Benz EQA | 417.900 | Forventes levert andre kvartal 2022. |
Mercedes Benz EQC | 636.900 | Forventes levert andre kvartal 2022. |
Mercedes-Benz EQS | 944.900 | Nye ordre leveres først andre halvdel av 2022. |
Nio ES8 | 609.000 | Versjonen med 100 kWh batteri kan leveres i løpet av fire til seks uker. Versjonen med 75 kWh batteri leveres i mars 2022. |
Nissan Ariya | 409.900 | Kan leveres sommeren 2022. |
Nissan Leaf | 219.900 | Ulike utstyrsvarianter finnes på lager i dag og kan leveres på dagen avhengig av forhandler. |
Opel Mokka-e | 287.900 | Det finnes biler hos forhandlere for rask levering (varierende utstyrsnivå). Ellers vil biler som bestilles nå og som ikke finnes i landet, produseres i november, med levering i desember/januar. |
Opel Corsa-e | 277.900 | Det finnes biler hos forhandlere for rask levering (varierende utstyrsnivå). Ellers vil biler som bestilles nå, produseres i november, med levering i desember/januar. |
Peugeot e-208 | 269.900 | Det finnes biler hos forhandlere for rask levering (varierende utstyrsnivå). Ellers vil biler som bestilles nå og som ikke finnes i landet, produseres i november, med levering i desember/januar. |
Peugeot e-2008 | 299.900 | Det finnes biler hos forhandlere for rask levering (varierende utstyrsnivå). Ellers vil biler som bestilles nå og som ikke finnes i landet, produseres i november, med levering i desember/januar. |
Polestar 2 | 349.000 | Har leveringsklare biler i de fleste konfigurasjoner som kan leveres fra slutten av oktober. Long Range Dual Motor kan leveres fra tidlig november. |
Porsche Taycan | 777.000 | Nye bestillinger produseres første kvartal 2022 og leveres vanligvis rundt en måned etterpå. |
Porsche Taycan Cross Turismo | 868.000 | Nye bestillinger produseres første kvartal 2022 og leveres vanligvis rundt en måned etterpå. |
Renault Zoe | 263.400 | Kan leveres umiddelbart (samme dag eller dagen etter). Har biler på norsk lager og god tilgang på biler som er på vei. |
Renault Megane E | Ukjent | Kan leveres i mars 2022 dersom man skriver seg på reservasjonsliste nå. |
Skoda Citigo e | 208.580 | Usikkert, varierer også etter utstyret |
Skoda Enyaq iV | 353.600 | Usikkert, varierer også etter utstyret |
Tesla Model 3 | 364.232 | Har modeller på norsk lager for rask levering. Ellers kan både Standard Range-ordre leveres i november og Long Range- og Performance-bestillinger leveres i desember. |
Tesla Model S (ny versjon) | 929.990 | Både Long Range og Plaid leveres i midten av 2022. |
Tesla Model X (ny versjon) | 1.049.990 | Både Long Rang og Plaid levere i midten av 2022. |
Tesla Model Y | 549.142 | Long Range-varianten kan leveres i november, mens Performance-versjonen leveres tidlig neste år. |
Volkswagen ID.3 | 286.500 | Usikkert, varierer også etter utstyret |
Volkswagen ID.4 | 339.500 | Usikkert, varierer også etter utstyret |
Volkswagen e-up | 230.200 | Usikkert, varierer også etter utstyret |
Volvo C40 | 554.900 | De første bilene ankommer Norge i slutten av fjerde kvartal i år, kundeutleveringer begynner like etter det. |
Volvo XC40 | 439.900 | Forventet levering i andre kvartal 2022. Muligens finnes det enkelte lagerbiler for levering i år. |
Xpeng G3 | 358.000 | To ukers leveringstid. |
Xpeng P7 | 440.000 | Bestiller man i dag, kan man få bil ved årsskiftet 2021/2022. |