Stort potensiale for å ta i bruk solkraft langs norske veier

Samferdselssektorenhar et betydelig potensial til å utvikle prosjekter med solkraftproduksjon, og det kun ved åutnytte konfliktfrie, «grå arealer» som allerede beslaglegges.

For de mest egnede prosjektene er det estimert et utbyggingspotensial på i overkant av 0,6 GWp innen 2030.
For de mest egnede prosjektene er det estimert et utbyggingspotensial på i overkant av 0,6 GWp innen 2030.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
15. aug. 2023 - 08:00

Det sier en rapport som ser på potensialet for etablering av solkraft på arealer
avsatt til samferdselsinfrastruktur i Norge. Rapporten ble lansert i Samferdselsteltet, tirsdag 15. august under Arendalsuka. Den er laget på oppdrag fra Solenergiklyngen og VIA, næringsklyngen for transportinfrastruktur.

- Solceller i samferdselsinstallasjoner vil kunne plasseres på grå arealer langs vei og bane, og bidra til stor kraftproduksjon for Norge. Jeg håper å se mange flotte solkraftinstallasjoner på slike plasseringer de neste årene. Da må noen gå foran og bygge de første anleggene, og Norconsult blir gjerne med på laget, sier Alise J. Hjellbrekke, seniorrådgiver solenergi og lagring, i Norconsult

Mange barrierer

I dag hindres denne typen utbygging av en rekke barrierer. Regulatoriske barrierer som f.eks. konsesjonsprosess og reguleringsplan står sentralt, men også praktiske spørsmål knyttet til drift og vedlikehold, trafikksikkerhet, forretningsmodeller og eierforhold står ubesvart.

Disse er i stor grad knyttet til norske og nordiske forhold og regelverk, som det i dag mangler erfaringer og testresultater fra for å besvare.

Solenergianlegget Stępień i Polen på 58 MW drives av Wento, et heleid datterselskap av Equinor. Kronikkforfatterne peker på hva som kreves for at solkraftanlegg skal bli mer attraktive og naturvennlige enn vindkraft på land.
Les også

Slik kan solkraftanlegg bli mer naturvennlige enn vindkraft på land

Bare å gå i gang

Det finnes både eksisterende og kommende prosjekter hvor forholdene ligger til rette for
oppnåelse av god kost-nytte, og kartlegging viser at det er fullt mulig å ta solkraftprosjekter i samferdselssektoren det neste steget mot realisering.

- Ved å samarbeide på tvers av verdikjeder og bransjer har vi som felleskap de beste
forutsetninger for å få integrert solkraftproduksjon i samferdsel, så her er det bare å gå i
gang og bygge anlegg, sier Helen Roth, daglig leder i VIA, næringsklyngen for
transportinfrastruktur.

Mer informasjon om arrangementet på Arendalsuka tirsdag 15. august finnes her. Det er
vurdert både eksisterende infrastruktur og et utvalg nybyggprosjekter.

Noen hovedpunkter fra rapporten:

  •  Solkraft kan tilpasses og integreres i en stor del av vår samferdselsinfrastruktur i dag.
    Kost-nytte varierer, men ved utvelgelse av de mest egnede prosjektene er det
    estimert et utbyggingspotensial på i overkant av 0,6 GWp innen 2030.
  • Det er først og fremst kartlagt solkraftpotensialet forbundet med veiprosjekter, men
    tilsvarende prosjekter i forbindelse med jernbane og lufthavn kan være like aktuelle.
  • Av de kartlagte konseptene ligger det største potensialet i utnyttelse av store
    motorveikryss og bygg- og rasteplasser. Det er spesielt for prosjekter på Sør- og
    Østlandet at det er mest å hente per i dag, både med tanke på tilgjengelige arealer og
    høy energiproduksjon.
  • I tillegg til utbygging på bygg og annen infrastruktur kan også solkraft bygges som
    rene kraftanlegg med leveranse direkte til kraftnettet, men potensialet fra dette
    kommer i tillegg til det som presenteres i nevnte rapport.
  • Samferdselssektoren kan med potensialet på 0,6 GWp bidra til en vesentlig økt
    installasjon av solkraft i Norge, tilsvarende en dobling sammenlignet med totalt
    installert solkraft per utgangen av 2022.
  • Sammenligner man energiproduksjonspotensialet fra sol i samferdsel med dagens
    energiforbruk i veitransporten (ca 40 TWh per år, hvorav i underkant av 2 TWh per år
    er elektrisk forbruk) vil solkraft kunne gi et vesentlig bidrag.
  • Sett i sammenheng vil det kartlagte solkraftpotensialet årlig dekke omtrent 30
    millioner km med motorveibelysning eller 3 milliarder km kjørt med elbil.
Det må bli lettere å bygge småskala kraftverk som ikke spiser av naturen – som solceller på tak, mente klimautvalget. Artikkelforfatter mener solkraft på tak bør subsidieres på linje med havvind.
Les også

Staten bør støtte solkraft på tak med samme høye nivå som havvind

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.