FN-organet International Maritime Organisation (IMO) har utarbeidet nye regler som skal sikre forsvarlig skroting av skip, både av hensyn til arbeidsvilkår og helse samt miljømessig.
IMO-kravene, som ble vedtatt i 2009 har ennå ikke trådt i kraft. Ingen land har godkjent den.
Det kreves at minst 15 land, som representerer mer enn 40 prosent av verdensflåten og har en opphoggingskapasitet på mer en tre prosent av verdenstonnasjen, ratifiserer avtalen.
Les også: Miljølov forbyr ikke miljøsynd
Utålmodig
Den prosessen trekker ut. EU vil derfor iverksette regelverket i EU umiddelbart, opplyser den norske EU-delegasjonen.
Det betyr at skip som er flagget i noen av EU og EØS-land får en forsvarlig sluttbehandling når de hogges opp. I dag ender 90 prosent av kasserte EU-flaggede skip i ikke OECD-land. Det er det bare Tyrkia som driver opphogging i OECD-området.
95 prosent av verdenstonnasjen hogges opp i India, Bangladesh, Pakistan og Kina.
Europakommisjonen baserer sine regler på kravene til den såkalte Hong Kong-konvensjonen i IMO. Norge har vært en aktiv pådriver i IMO for å sikre miljø, helse og sikkerhet under opphogging av skip.
Les også: Shippinggiganter samles om miljø
Dokumentasjon
Hong Kong-konvensjonen krever at det utarbeides en oversikt over helse- og miljøfarlige komponenter i skipene, verifisering og sertifisering av skipene, i tillegg til at opphuggingen skjer på godkjente opphoggingsanlegg.
Europakommisjonen ønsker også å etablere lister over godkjente behandlingsanlegg, og vil ha et strengt sanksjonssystem ved overtredelser.
Les også: Vil ha tryggere skipsgravplasser
Norge nøler
Foreløpig har ingen land ratifisert konvensjonen, men Norge ligger godt an i forberedelsene, ifølge EU-delegasjonen.
Les også: