BRUER

Strømsbrua i Stavanger trenger en solid rehabilitering   

Og det i et svært krevende nabolag.

Strømsbrua i Stavanger, sett vestfra.
Strømsbrua i Stavanger, sett vestfra. Foto: Google Maps
26. jan. 2021 - 14:01

Rogaland fylke skal ruste opp Strømsbrua, som ligger området Paradis sør for selve Stavanger sentrum.

Stålelementer skal rehabiliteres, dekke skal skiftes ut, og nytt fortau skal bygges. I tillegg skal betongoverflater repareres og avløpssystemet fornyes.

Brua er 289 meter lang, 15,5 meter bred og gjennomsnittlig ni meter høy.

Siden 15. april har det kun vært mulig å kjøre i ett løp av gangen i  Blixtunnelen.
Les også

Follobanen: Delvis stengt i syv måneder – 15. desember åpner tunnelen igjen

Krevende nabolag

Men det er et krevende nabolag. Det er vei, sund og båtoppstilling i øst, og jernbanespor og arealer til Bane Nor i vest. Det betyr at arbeidene må splittes opp, etter koordinering av framdriften med berørte parter. Arbeidene skal foregå etappevis, og framkommeligheten over vei, vann og jernbanespor skal opprettholdes. Støytiltak er nødvendig.

Noen hovedarbeider i prosjektet:

  • Fjerne gammel og påføre ny maling på hele stålkonstruksjonen
  • Skifte ut deler av stålprofiler
  • Riving av gammelt slitelag
  • Fuktisolering og nytt slitelag
  • Rør og avløp
Episoden på Nordlandsbanen kunne fått fatale konsekvenser. Bildet er tatt ved en annen anledning.
Les også

Nordlandsbanen: Kom seg ut av sporet ett minutt før tog dundret forbi

Mange begrensinger

Arbeider mellom akse 12 og 13 på brua skal skje mellom midten av mai og midten av august 2021.

Jekking av bru skal skje fellesferien i 2021 og 2022. Dette skal gjøres før utlegging av
nytt dekke på brua.

Arbeidet med å skifte ut slitelag og fortau på brua skal skje i 2022. Legging av
fuktisolering og avretting-/bindlag skal skje i fellesferien i 2022.

En opsjon er at alle arbeider som vil påvirke jernbanesporene utføres sommeren 2022. Disse skal gjøres hvis søknad om brudd i 2022 blir innvilget. Her er det ennå ikke brudd avklart.

Enkelte veier i nærheten kan stenges når det er nødvendig på grunn av arbeidene, andre ikke. Noen steder kan trafikken flyttes.

Og arbeidene på og ved jernbanen skal såklart koordineres med Bane Nor og byggherre Rogaland fylke. Framdriften blir basert på Bane Nor sin plan for avvikling av togtrafikken på de tre jernbanesporene. Entreprenøren får avsperre og arbeide på deler av området i tråd med anvisninger fra Bane Nor. Detaljert fremdriftsplan skal utarbeides i felleskap og avklares før oppstart i 2022.

Det er flere forskjellige frister for ferdigstilling og når arbeid kan foregå, og hvis opsjonen blir utløst så skal det hele være unnagjort i september 2022.

Forventet kontraktssignering er i midten av april 2021.

Fylket arrangerer digital tilbudskonferanse 29. januar, og frist for å gi tilbud er 1. mars.

Tirsdag 27. august gjennomførte Arbeidstilsynet et tilsyn med Mossia. Entreprenøren er ansvarlig for største del av  byggingen av nytt dobbeltspor gjennom Moss.
Les også

Først fikk entreprenøren pålegg om arbeidsstans – nå har de fått besøk av Arbeidstilsynet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.