Heikki Holmås fra SV er blitt en ivrig pådriver for landstrøm og tok initiativet til et miniseminar om landstrøm på Stortinget fredag.
Han mener landstrøm er et viktig bidrag til klimakutt fra transportsektoren.
Klima og helse
Å få skip til å kutte hjelpemotorene når de ligger til kai er ikke bare et klimatiltak, men vil også være positive bidrag til bedre luftkvalitet.
Utslipp av NOx, svovel og sotpartikler er svært skadelig for helsa.
– Bruk av landstrøm for fartøy som ligger til kai er lansert som virkemiddel for å redusere både CO2-utslipp av hensyn til klima og for å redusere lokalutslipp av NOx. I tillegg er landstrøminfrastruktur avgjørende om stortingets vedtak om at alle fremtidige rutebåtanbud skal være basert på null- eller lavutslippsteknologi skal kunne følges opp, skriver Holmås i en epost til TU.
- I Norge avskrives LNG som gammel teknologi: I Tyskland er de stolte av å bruke LNG til «landstrøm»
Hurtigruten foran
Hurtigrutens administrerende direktør, Daniel Skjeldam, var invitert til seminaret for å fortelle hva landstrøm betyr for Hurtigrutens miljørykte, klimagassutslipp, økonomi og luftforurensing i havn.
Hurtigruten klargjør nå tre av sine skip for landstrøm.
Bergen havn har søkt Enova-støtte for å tilby både Hurtigruten og andre skip med ren fornybar kraft ved flere kaier i byen.
Også Trondheim, Tromsø og Kirkenes må kunne tilby landstrøm. Det er i disse havnene hurtigruten er såpass lenge til kai at det gir miljøgevinst å slå av hjelpemotorene.
Bærekraftig drivstoff
Holmås sier at SV i komiteen foreslår at Stortinget må be regjeringen stille krav om landstrøm og bærekraftig nullutslippsdrivstoff og lav- eller nullutslippsteknologi for alle av hurtigrutens fartøyer i neste anbud på kystruten Bergen-Kirkenes.
– Hurtigruten kan bli et utstillingsvindu for landstrøm og grønn skipsfart, all ære til Hurtigruten som satser, selv om mange av havnebyene henger etter. Flere bør gjøre som Bergen og love at Hurtigruten skal få bruke ren fornybar strøm når den ligger til kai i stedet for å fyre på forurensende olje, skriver Holmås i en epost til TU.
Ny søkerunde
Enova har fått 28 søknader om støtte til landstrømutbygging i havner. Det er havnene som søker.
Søknaden behandles nå. Enova utlyser en ny søknadsrunde i mai.
– Søkere som ikke når opp i første runde, kan bearbeide, forsterke og forbedre sine søknader og bli med i neste runde, sier Konrad Pütz i Enova til TU.
– Regjeringen har dessverre ikke foreslått noen vesentlige klimakutt, her får de et servert på et sølvfat. Det er bare å gripe sjansen. Når Hurtigruten går foran med klimakutt må regjeringen stille opp og gjøre sin del av jobben, sier Holmås.