DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Svevia fortsetter som driftsentreprenør for 501 km Røros-veier

Brøytebilene til Svevia blir å se i en ny femårsperiode på fylkesveiene i Røros-området.

Lars Reitan er daglig leder for Svevia Norge.
Lars Reitan er daglig leder for Svevia Norge. Foto: Svevia
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
12. mai 2020 - 15:50

– Vi har hatt ansvar for drift og vedlikehold av fylkesveiene i Røros-området siden 2013 og er godt kjent med de utfordringene som gjelder i Røros, Tydal, Holtålen, og Midtre Gauldal. Vi er glad for at vi har fått fornyet tillit i fem nye år. Nytt i kontrakten er at ansvar for drift og vedlikehold av fylkesveiene i Selbu også er tillagt kontrakten, sier Lars Reitan, som er daglig leder for Svevia Norge, i en pressemelding fra selskapet.

Røros-kontrakten omfatter ansvar for 501 kilometer vei totalt, fordelt på 483 kilometer fylkesvei og 18 kilometer gang- og sykkelvei.

Både fjerntog til Bergen, Stavanger og Nord-Norge må gjennom dagens trange Oslotunnel. Prislappen for å utvide tunnelen ligger nå på 60 milliarder.
Les også

80 prosent av togene trenger tunnelen: – Ikke bare et Oslo-prosjekt

Døgnet rundt året rundt

Som veientreprenør er Svevias oppdrag å sørge for drift og vedlikehold av veinettet døgnet rundt hele året. Om vinteren omfatter oppdraget framfor alt vinterdrift i form av brøyting, høvling og strøing.

Området for Røros-kontrakten. Klikk på bildet for større kart. <i>Illustrasjon:  Trøndelag fylkeskommune</i>
Området for Røros-kontrakten. Klikk på bildet for større kart. Illustrasjon:  Trøndelag fylkeskommune

Vår og sommer utfører firmaet løpende driftsoppgaver som renhold, kosting, kantslått og drift av rasteplasser og grøntarealer. Vedlikeholdsoppgaver er reparasjon av veidekker, rekkverk, grøfter, kummer og rør, herunder for eksempel utskifting av stikkrenner på bestilling fra oppdragsgiver Trøndelag fylkeskommune.

Det har vært en nøktern tilpasning til vedlikeholdsbehovet i Røros-området over svært mange år. God og nøktern drift har holdt etterslepet på et noenlunde akseptabelt nivå, men flere vegstrekninger trenger nå vesentlig oppgradering. Dette gjelder spesielt fylkesvei 30 gjennom Holtålen kommune, men også flere andre veistrekninger har sårt tiltrengt oppgradering.

Rørosbanen går mellom Hamar og Trondheim. Her på Trondheim stasjon.
Les også

Arbeidstog sporet av på Rørosbanen – uvisst når den vil åpne

Etablerer avdeling i Selbu

Som følge av utvidelsen av kontrakten til Selbu, kommer Svevia til å etablere en avdeling også der. I tillegg til Røros har Svevia etableringer i Ofoten, Mo i Rana, Mosjøen, Laksforsen, Støren, Oppdal, Trysil og Elverum. På Elverum starter Svevia i disse dager en 20-årig kontrakt for drift og vedlikehold av riksvei 3/25. Røros-kontrakten starter 1. september 2020 og har en kontraktsverdi på cirka 43 millioner kroner per år.

Hovedkontoret til Svevia Norge ligger i Mosjøen.

Bjørn Laksforsmo, direktør i drifts- og vedlikeholdsdivisjonen i Vegvesenet, sier systemet de har brukt 16 millioner kroner på aldri var i reell drift hos Vegvesenet. Her fra da Vegvesenet holdt frokostmøte om grønn asfalt i mai.
Les også

Vegvesenet: Brukte 16 mill. på IT-verktøy – nå skrotes det

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.