Den magnetiske svevebanen Shanghai Maglev Transportation (magnetically levitated -Maglev) - som går fra Shanghai sentrum i Kina til flyplassen i bydelen Pudong, har begynt prøvekjøring og er oppe i over 400 kilometer i timen.
I ordinær drift vil farta være 430 kilometer i timen.
Under prøveturene på strekningen fra Pudongs internasjonale flyplass til Long Yang Road Metrostation, er toget allerede kjørt i 430 kilometer i timen. Første prøvetur ble gjort nyttårsaften med den tyske forbundskansler Gerhard Schröder og Kinas statsminister Zhu Rongji og et knippe prominente gjester i setene.
Innen utgangen av året skal den første kommersielle magnettogbanen i verden være klar for fullt betalende passasjerer. Skjønt - kineserne har allerede solgt billetter til prøveturene som nå pågår.
Magnetskinnene i Shanghai er bygget på pilarer, fire meter over bakken. Strekningen er på 30 kilometer, og reisetiden blir åtte minutter. I dag tar en taxitur til flyplassen godt over halvtimen - til tider rundt en time. Toget - som på hver tur tar 959 passasjerer, får 12 avganger i timen, skriver danske Ingeniøren.
Prosjektet - som koster over åtte milliarder kroner, ble påbegynt i mars i fjor. Dersom dette blir en suksess, vil Kina bygge flere tilsvarende togstrekninger. Blant annet studerer kineserne traseen for en 200 kilometer lang bane til Hangzhou og en 1.250 kilometer lang bane til Beijing.
De tyske selskapene Siemens og Thyssen Krupp står bak Transrapid-konseptet. I Tyskland er det planer om å bygge ut to strekninger med svevetoget, en i Bayern og en i Nordrhein-Wesfalen.