– Det er åpenbart at det er gjort en for dårlig jobb i utgangspunktet da brua ble bygd, forteller prosjektlederen for bruvedlikeholdet hos Trafikverket i Vestre Götalands län, Abbi Tehyrell, i et intervju i Våre Veger.
I slutten av juni rigger den svenske spesialentreprenøren på overflatebehandlinger, Midroc Allucrom, seg til ved Svinesundbrua, og er klar for totalt fire års jobb.
Rustangrepene i stålkonstruksjonen gjør at Trafikverket, som på vegne av Norge og Sverige har drifts- og vedlikeholdsansvaret for brua, nå starter opp et omfattende vedlikeholdsprogram.
- Brevikbrua var stengt for vedlikehold i over et år: Nå er det oppdaget nye skader
– Det kan se ut som om rustskadene er en kombinasjon av to forhold. Det ene er skader på malingen utenpå stålet fra snøploger og andre kjøretøyer, og som sammen med veisalt har forårsaket korrosjon. Men samtidig er det åpenbart at det er gjort en for dårlig jobb i utgangspunktet da brua ble bygget. Vi mistenker at stålet ikke var godt nok rengjort før malingen ble påført, forteller Tehyrell.
Har kjøpt seg fri fra garantiansvaret
Det er ikke første gang av den relativt nye brua må repareres. Bare kort tid etter åpningen i 2005 ble det avdekket en del riss på betongsøylene. Noen av sprekkene var så store at de måtte fylles med betong. Reparasjonene, som den gang gikk på entreprenørenes garanti, ble likevel omfattende. Det ble også oppdaget en del fuktighet inne i stålkassen, og det måtte gjennomføres en del avfukting. Disse arbeidene var ferdige i 2008.
I mellomtiden har hovedentreprenøren Bilfinger, smart nok, valgt å kjøpe seg fri fra garantiansvaret. Derfor blir reparasjonsarbeidene som nå starter dekket opp gjennom Trafikverkets ordinære driftsbudsjetter.
Abbi Tehyrell forteller til Våre Veger at selve entreprisen for reparasjonene er på 73 millioner kroner. Men de samlede kostnadene vil beløpe seg til nærmere 100 millioner kroner. Det inkluderer også full utskifting av belysningen på brua, fra halogen til led-armaturer, samt en oppgradering av effektbelysningen.
Det vil ta fire år
– Å jobbe med åpent stål er veldig krevende, fordi at den minste grad av fuktighet fører til umiddelbare korrosjonsangrep. Det er årsaken til at arbeidene bare kan utføres om somrene på den tørreste årstiden, og som igjen gjør at vi må fordele arbeidet over fire år, sier Tehyrell til Våre Veger.
Og derfor skal stillasene kles helt inn med duk, for så langt som mulig å unngå påvirkning fra vær og vind mens entreprenørselskapet holder på. Arbeidene er lagt opp slik at halvparten av brulengden, cirka 350 meter, skal kles inn i slengen. Med to brubaner som det skal arbeides med fra begge sider, betyr det at det blir til sammen åtte opp- og nedrigginger av forskalinger og telt.