TROLLSTIGEN

En sving i Trollstigen har fått navnet til Nikka (103)

– Nikkasvingen er et monument over anleggskokkene sin viktige rolle i store bygg- og anleggsprosjekt i Møre og Romsdal.

Fylkesveisjef Ole Jan Tønnesen, leder for veiprosjektseksjonen Gitte Beiermann, ledar for samferdselsutvalget Kristin Sørheim og fylkesordfører Tove-Lise Torve var alle med på å hedre Nikka og anleggskokkene i Trollstigen.
Fylkesveisjef Ole Jan Tønnesen, leder for veiprosjektseksjonen Gitte Beiermann, ledar for samferdselsutvalget Kristin Sørheim og fylkesordfører Tove-Lise Torve var alle med på å hedre Nikka og anleggskokkene i Trollstigen. Foto: Anne Marit Øksenvåg Johansen, Møre og Romsdal fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
13. nov. 2020 - 09:05

Det sa fylkesordførar Tove-Lise Torve da Nikoline Myren Grønning avduket skiltet som viser at svingen ved Stigfossen bærer navnet hennes, som representant for alle anleggskokkene som arbeidet med byggingen av Trollstigen. Familien til Nikka var også tilstede sammen med flere representanter fra veieier Møre og Romsdal fylkeskommune.

Nikka er kjent for hele Norge gjennom mange reportasjer på NRK opp gjennom tidene. Med et smittende humør har hun vært en klok og god stemme fra tiden som har vært og tiden vi lever i nå.

Prosjektleder i Statens Vegvesen Anne-Lene Gillebo og prosjektleder i Skanska Eilev Lilleland på befaring i Høviktunnelen.
Les også

Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt

Jobbet i Trollstigen

På begynnelsen av 1930-tallet jobbet hun flere sommere som anleggskokke under byggingen av Trollstigen. I 2020 er hun trolig den siste som var med på byggingen av Trollstigen som fremdeles kan fortelle historiene videre.

Flere av svingene i Trollstigen har navn etter basene som var ansvarlige for byggingen, som for eksempel Uri Martin-svingen og Langdalssvingen. Svingene ble bygget med muskelkraft, før anleggsmaskinene gjorde sitt inntog.

– Da sier det seg selv at anleggskokkene sin innsats var viktig for å få bygd Trollstigen. Når vi leser historiebøkene har dessverre ikke den innsatsen som ble lagt ned fått plassen den fortjener. Derfor er vi veldig glade for at denne svingen skal ha navnet ditt, til ære for deg og de andre anleggskokkene som var så viktige for at denne spektakulære veien ble bygd, sa fylkesordføreren. 

Nikoline Myren Grønning og fylkesordfører Tove-Lise Torve foran skiltet som viser at svingen ved Stigfossen for alltid skal hete Nikkasvingen, til ære for henne og de andre anleggskokkene som var med på å bygge Trollstigen. Foto: <i>Foto:  Anne Marit Øksenvåg Johansen, Mære og Romsdal fylkeskommune</i>
Nikoline Myren Grønning og fylkesordfører Tove-Lise Torve foran skiltet som viser at svingen ved Stigfossen for alltid skal hete Nikkasvingen, til ære for henne og de andre anleggskokkene som var med på å bygge Trollstigen. Foto: Foto:  Anne Marit Øksenvåg Johansen, Mære og Romsdal fylkeskommune

Tidene har endret seg

Da Trollstigen ble bygd var anleggskokkene de eneste kvinnene som jobbet på anlegget. På de 84 åra som har gått siden kong Haakon åpnet veien har verden forandret seg mye, også i veibyggingen.

– I fylkesveiavdelingen er hver tredje ansatte ei dame. På Nordøyveien, et av de største veiprosjektene i Norge gjennom tidene, er prosjektlederen og byggelederne på de tre bruene damer. På veiprosjektseksjonen som jeg leder, er damene faktisk i flertall. I dag er dette normalen. Det er fortsatt slik at hovedvekten av de som jobber som veiarbeidere er menn. Men det er ingen som reagerer på å møte damer som ledere i veiprosjekt lenger, fortalte Gitte Beiermann, leder for veiprosjektseksjonen i Møre og Romsdal fylkeskommune, under markeringen.

Vi trenger ikke å utvinne mineraler fra norsk havbunn for å lykkes med det grønne skiftet. Snarere tvert imot, skriver Silje Skjelsvik.
Les også

Skal utvikle ny borerobot for havbunnsmineraler til våren 2026

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.