Prosjektet omfatter rehabilitering og utvidelse av dagens Haumyrheitunnel langs E18 øst for bysentrum i Kristiansand kommune. Tunnelen er en toløps tunnel med totalt fire kjørefelt. Lengden er cirka 350 meter.
I februar i år ble det klart at tunnelen også skal utvides i østgående retning.
Utvidelsen skjer for å gi plass til kollektivfelt frem til avkjøringen til Rona. Tiltakene skal øke levetiden i tunnelen og legge til rette for kollektivtrafikken på østsiden av Kristiansand.
Veier24 har tidligere skrevet om at den nye Varoddbrua - som henger mer eller mindre sammen med Haumyrheitunnelen - er forsinket.
Nylig var det tilbudsfrist for tunnelprosjektet, og disse tilbudene hadde kommet inn:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva |
Kruse Smith Entreprenør | 109.658.323 |
Consto Anlegg Øst | 116.438.798 |
Bertelsen & Garpestad | 118.759.482 |
Contexo | 129.216.565 |
AF Gruppen Norge | 148.233.731 |
TT Anlegg | 151.475.749 |
NCC Norge | 154.619.931 |
NB: Som vanlig er ikke noe avgjort før tilbudene er kontrollregnet og evaluert.
– Vi er veldig fornøyd med at så mange er interessert i oppdraget. Og prisene ligger på det nivået som vi har sett for oss, sier prosjektleder Jan Helge Egeland til Veier24.
Han regner med arbeidsstart rundt månedsskiftet januar/februar.
Sluttdato for jobben er satt til 1. mai 2021.
FFI-direktør: – Vi må være villige til å kutte noen hjørner