I juli i år lyste Vegvesenet ut oppdraget om å rehabilitere den snart 40 år gamle Eikefettunnelen. Den er på drøyt 4,9 kilometer, og går gjennom Godbotsfjellet i Hordaland.
Kostnadsrammen har vært anslått til nærmere 280 millioner kroner, men når tilbudene ble åpnet hadde Vegvesenet fått inn hele sju tilbud, og alle lå godt under den summen. Ja, det laveste tilbudet begynner å nærme seg halvparten.
Vegvesenets byggeleder Ronny Våga understreker at kostnadsrammen på 280 millioner kroner er totalkostnaden for prosjektet hos Statens Vegvesen, og inneholder blant annet byggherrekostnader og mva.
– For anleggskontrakten traff de to billigste tilbyderne begge innenfor fem prosent av vår forventning. Dermed er vi svært godt fornøyd med tilbudene vi mottok, opplyser han til Veier24.
Og det må sies å være stor spredning på prisene som er gitt - rundt 60 millioner kroner skiller laveste og høyeste tilbud.
- Åpningsdatoen er bestemt: Ryfylketunnelen åpner før nyttårsaften
Evaluerer tilbudene
Disse firmaene hadde sendt inn tilbud ved fristen 16. september:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Flage Maskin | 169.575.799 |
Birkeland Entreprenørforretning | 174.660.758 |
Kruse Smith Entreprenør | 182.107.411 |
Mesta | 197.221.512 |
BMO Tunnelsikring | 208.050.399 |
Implenia | 214.449.940 |
Scanmatic Elektro | 229.090.322 |
NB: Vegvesenet skal som vanlig kontrollregne og evaluere tilbudene før noe er avgjort.
– Vi starter nå med en evaluering av tilbyder med lavest pris. Her inngår kontrollregning, verifisering av referanser og kvalifikasjoner av både hoved- og underentreprenører, opplyser Ronny Våga til Veier24.
Dette er anslagene for noen av de større arbeidene som skal gjøres i Eikefettunnelen, i tillegg til svært omfattende elektroinstallasjoner:
- Riving og fjerning av eksisterende utstyr
- Sprenging av tre trafonisjer og pigging/strossing av tunnelløp på 5250 m3 og tre
havarinisjer på 7397 m3 - Vann- og frostsikring på 20.000 m2
- Fresing av eksisterende dekke på 34.000 m2, oppretting av dekke (587 tonn) og reasfaltering på 35.160 m2
- Tre tekniske bygg i tunnel og et bygg ved vei i dagen
- Helt nytt overvannsanlegg
Tunnelen er planlagt ferdigstilt senest ved årsskiftet 2021-22.
- Konkurrenten manglet Iso-sertifisering: Dermed fikk Mesta tunneljobben