SKIP

Herfra kan syv personer fjernstyre en hel flåte skip

Finske forskere har i samarbeid med Rolls-Royce laget en digital versjon av framtidas kontrollrom for styring av autonome skip fra land.

Skipskaptein på dagskift. Etter arbeidstid kan han eller hun gå hjem til hus og familie og følge barna på fritidsaktiviteter.
Skipskaptein på dagskift. Etter arbeidstid kan han eller hun gå hjem til hus og familie og følge barna på fritidsaktiviteter. Bilde: Rolls-Royce/VTT
Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
31. mars 2016 - 14:36

Den digitale og grafiske framstillingen presenteres i en seks minutters video og viser hvordan et kontrollrom med syv til 14 personer har oversikt, overvåker og styrer skipsflåten. (Se video lenger ned i artikkelen.)

Med hjelp av smart screens, hologram, stemmegjenkjenning og droner kan et landbasert mannskap se og følge med på hva som skjer om bord i hvert enkelt skip rundt om på kloden.

FoU-prosjekt

Visualiseringen inngår i et større forskningsprosjekt som er ment å ende opp i en demonstrasjon av et slikt kontrollrom innen utgangen av tiåret, ifølge en pressemelding fra Rolls-Royce.

Kapteinen på land har kommandoen over en hel flåte mannskapsløse skip og kan følge dem og får fram ønsket informasjon på interaktive skjermer. <i>Foto: Rolls-Royce/VTT</i>
Kapteinen på land har kommandoen over en hel flåte mannskapsløse skip og kan følge dem og får fram ønsket informasjon på interaktive skjermer. Foto: Rolls-Royce/VTT

Autonome skip er avhengig av et velfungerende kontrollrom.

Det er VTT Technical Research Centre of Finland og University of Tamperes forskningssenter TAUCHI (Tampere Unit for Computer Human Interaction) som samarbeider med Rolls-Royce i utviklingen.

De har benyttet erfaring fra andre sektorer der fjernstyring allerede er utbredt, som luftfart, forsvar, energi og romfart.

Nye roller og oppgaver

Seniorforsker Eija Kaasinen ved VTT sier at mennesker ikke fjernes selv om skip blir autonome.

– Det landbaserte kontrollrommet bygges rundt mannskapenes erfaring og kunnskap. Ubemannete skip må fortsatt overvåkes og kontrolleres. Det krever nye arbeidsroller, oppgaver, verktøy og miljø, sier Kaasinen i pressemeldingen.

Mannskapet på land kan ta fram 3D-modell og hologram av hvert enkelt skip.. <i>Foto: Rolls-Royce/VTT</i>
Mannskapet på land kan ta fram 3D-modell og hologram av hvert enkelt skip.. Foto: Rolls-Royce/VTT

For å visualisere det nye kontrollrommet, har VTT og Rolls-Royce utviklet det de kaller InnoLeap, et konsept for design og presentasjon av akademiske studier i et grafisk format.

InnoLeap-tilnærmingen bruker trend- og brukerstudier, samarbeidsinnovasjon, scenarier og visualisering.

Filmen er en av flere som lages for å presentere Rolls-Royce’ visjon for framtidas shipping, kjent som «the oX operator experience concept», introdusert i 2014.

Unified Bridge

Droner svever høyt over havene og kan sende bilder av de skipene kaptein og mannskap på land ønsker. <i>Foto: Rolls-Royce/VTT</i>
Droner svever høyt over havene og kan sende bilder av de skipene kaptein og mannskap på land ønsker. Foto: Rolls-Royce/VTT

Det begynte med utvikling av framtidas nye broløsninger for offshorefartøy, containerskip og slepebåter.

Et kontrollrom på land ligger enda litt lenger fram, mens de første PSV-ene med den nye broløsningen allerede er sjøsatt med Møksters Stil Luna som det første.

Rolls-Royce i Finland leder et større prosjekt, Advanced Autonomous Waterborne Application Initiative (AAWA) med flere internasjonale aktører, deriblant DNV GL.

Testfjord 

Det foregår flere prosjekter rundt autonome operasjoner også i Norge, deriblant Autosea (Sensor fusion and collission avoidance for Autonomous surface vehicles) i regi av Amos- ved NTNU.

Som første i verden har Kystverket har tatt initiativ til å utpeke egne fjorder og områder for testing av autonome skip.

Framtidsvisjon av kontrollsenter for førerløse skip.
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.