Den digitale og grafiske framstillingen presenteres i en seks minutters video og viser hvordan et kontrollrom med syv til 14 personer har oversikt, overvåker og styrer skipsflåten. (Se video lenger ned i artikkelen.)
Med hjelp av smart screens, hologram, stemmegjenkjenning og droner kan et landbasert mannskap se og følge med på hva som skjer om bord i hvert enkelt skip rundt om på kloden.
FoU-prosjekt
Visualiseringen inngår i et større forskningsprosjekt som er ment å ende opp i en demonstrasjon av et slikt kontrollrom innen utgangen av tiåret, ifølge en pressemelding fra Rolls-Royce.
Autonome skip er avhengig av et velfungerende kontrollrom.
Det er VTT Technical Research Centre of Finland og University of Tamperes forskningssenter TAUCHI (Tampere Unit for Computer Human Interaction) som samarbeider med Rolls-Royce i utviklingen.
De har benyttet erfaring fra andre sektorer der fjernstyring allerede er utbredt, som luftfart, forsvar, energi og romfart.
Nye roller og oppgaver
Seniorforsker Eija Kaasinen ved VTT sier at mennesker ikke fjernes selv om skip blir autonome.
– Det landbaserte kontrollrommet bygges rundt mannskapenes erfaring og kunnskap. Ubemannete skip må fortsatt overvåkes og kontrolleres. Det krever nye arbeidsroller, oppgaver, verktøy og miljø, sier Kaasinen i pressemeldingen.
For å visualisere det nye kontrollrommet, har VTT og Rolls-Royce utviklet det de kaller InnoLeap, et konsept for design og presentasjon av akademiske studier i et grafisk format.
InnoLeap-tilnærmingen bruker trend- og brukerstudier, samarbeidsinnovasjon, scenarier og visualisering.
Filmen er en av flere som lages for å presentere Rolls-Royce’ visjon for framtidas shipping, kjent som «the oX operator experience concept», introdusert i 2014.
Unified Bridge
Det begynte med utvikling av framtidas nye broløsninger for offshorefartøy, containerskip og slepebåter.
Et kontrollrom på land ligger enda litt lenger fram, mens de første PSV-ene med den nye broløsningen allerede er sjøsatt med Møksters Stil Luna som det første.
Rolls-Royce i Finland leder et større prosjekt, Advanced Autonomous Waterborne Application Initiative (AAWA) med flere internasjonale aktører, deriblant DNV GL.
Testfjord
Det foregår flere prosjekter rundt autonome operasjoner også i Norge, deriblant Autosea (Sensor fusion and collission avoidance for Autonomous surface vehicles) i regi av Amos- ved NTNU.
Som første i verden har Kystverket har tatt initiativ til å utpeke egne fjorder og områder for testing av autonome skip.