Datamodeller i 3D for oljeinstallasjoner sparer tid og menneskelige ressurser. Det kommer godt med når ingeniørhoder er mangelvare.
Aker Solutions har siden 2008 jobbet med å utvikle en modell for enklere og raskere design av flytere og enkelte andre offshoreinstallasjoner. Spekteret utvides nå med plattform- og flyterdekk.
Erfaring og kompetanse fra tidligere prosjekter lastes inn i databaser og kan gjenbrukes som byggeklosser til nye prosjekter. I modellen, som omfatter over 100 000 deler, ligger også regelverk for Nordsjøen (Norsok), Mexico-gulfen (ABS og API), Australia, Brasil og andre områder.
Det kan også genereres analyser og rapporter som gjør at oljeselskap og engineeringteam raskt får fakta på bordet til å ta nye beslutninger.
Les også:
Her klatrer Linda utenpå plattformen
– Vi trenger hver eneste dråpe av norsk olje
Flyter på en dag?
Aker Solutions kaller det kunnskapsbasert engineering og design (knowledgebased engineering and design, KBE). Da Teknisk Ukeblad skrev om det for noen år siden, var tittelen: «Semi på en dag».
– Den har vi fått mye pepper for. Det er ikke 100 prosent korrekt, men er heller ikke langt fra sannheten, sier Jon Østmoen, leder for avdelingen KBeDesign, med 15 ansatte.
Poenget er at ingeniørene raskt kan visualisere aktuelle design og konsepter for oljeselskaper bare ut fra noen hovedkriterier som vekt og andre parametere. Kundene liker å ha noe visuelt å forholde seg til.
For en tid tilbake jobbet Aker Solutions med et konsept for Exxon. Selskapets folk var ikke fornøyde da de gikk til lunsj.
En i KBeDesign-avdelingen utsatte lunsjen og bearbeidet konseptet. Da ExxonMobil-folkene kom mette tilbake, var en ny modell klar.
– Det går veldig mye fortere med KBE og vi sparer svært mange ingeniørtimer. Ikke minst all rutinetegning. Nå kan de konsentrere seg om de ingeniørfaglige utfordrende elementene som man ikke kan gjøre i en slik modulbasert byggekloss, sier Østmoen.
Han bedyrer at Aker Solutions aldri kan rasjonalisere bort dyktige ingeniører.
– De kan i stedet konsentrere seg om de vanskeligste oppgavene. De som krever ekspertvurderinger og faglig skjønn, sier han.
Les også:
Her løftes 1100 tonn boligkvarter
Kinesisk riggselskap satser på skandinaver
Overfører til DAK
Mens han tegner og forklarer, er senioringeniør Marthe Almeland dypt inni detaljene på en flyter til Mexico-gulfen. Det var hun som droppet lunsjen for å tilfredsstille Exxon.
– Yessssss, utbryter hun etter en stund.
– Ferdig med modellen, sier hun og taster kjapt.
– Nå sender jeg den videre til DAK-programmet vi bruker, PDMS, som genererer de tegninger og modeller ingeniørene trenger for å gå i gang med detaljprosjektering, forklarer hun.
KBE har spart en hel rekke ingeniører for mange ukers arbeid sammenlignet med om det samme skulle vært tegnet i DAK-programmet.
– Vi kan gjøre endringer på minutter som ellers tar dager og uker, sier hun.
Unngår kostnadssprekk
Direktør Henrik Hannus, med ansvar for flytere og dypvannsløsninger i Aker Solutions, har trykket KBE til sitt bryst. Det ble brukt til konseptstudiet for en strekkstagplattform (TLP) til Browse-feltet i Australia.
– Vi sparte omtrent seks måneders arbeid for seks PDMS-designere og to på analyse av vekt og last. Vi kunne også legge inn flere detaljer og fikk dermed mer eksakte vektdata tidlig i prosjektet. Det betyr at vi reduserer sjansene for kostnads- og tidssprekk, sier Hannus til Teknisk Ukeblad.
Deler kompetanse
Aker Solutions sprer arbeid på flere geografiske lokasjoner og kan dermed jobbe døgnet rundt på samme modell i KBE.
– Kan KBE kompensere for ingeniørmangel i Norge?
– Ja, til en viss grad, sier Hannus.
– Eller det betyr at vi kan påta oss flere oppdrag, smetter kommunikasjonsrådgiver Brage Rønningen inn.
Østmoen legger til at den store fordelen er at ingeniører i India, London eller USA får tilgang til hele Aker Solutions’ kompetanse bygget opp gjennom mange år. Det kommer godt med når utenlandskontorene etableres med ingeniører uten offshoreerfaring.
– Vi bygger opp kontoret i London. De får tilgang til all vår oppbygde kunnskap om flytere og er i gang i løpet av kort tid, sier Østmoen.
Les også:
Piloter blir syke av Nordsjø-helikopter
Advarer om rompetroll i evakueringsinstrukser
Disse riggene gikk det galt med