Raufoss ser likevel optimistisk på de seks siste månedene i år og framtida. Bilprodusentene øker produksjonstakten og fabrikasjon av nye modeller med Raufoss-deler starter opp i høst.
Ny teknologi og produksjonslinjer både i Norge og Canada har kostet konsernet flesk. Selskapet hevder å ha pløyd ned mellom 40 og 50 millioner kroner i produktutvikling og andre framtidsrettede tiltak bare i løpet av årets seks første måneder. Dett er belastet driftsregnskapet direkte.
Oppstarten av en ny produksjonslinje for hjulopphengskomponenter på Raufoss har gått tregere og blitt dyrere enn antatt, opplyser Raufoss i forbindelse med presentasjonen av halvårsresultatet i dag.
Nødvendig opplæring av operatører for full 3-skifts drift fra februar og tilpassing av utstyr og verktøy for å sikre kapasitet og kvalitet har i 1. halvår kostet anslagsvis 15 - 20 millioner kroner mer enn beregnet.
Henriksen regner med at den nye hjulopphengsfabrikken vil bidra med positivt driftsresultat i siste kvartal.
Teknologioverføring
Problemene på Raufoss har gitt nyttig erfaring ved oppstart av en ny fabrikk i Canada. Fire teknikere er sendt over på permanent basis for å bistå i oppstart og produksjon i høst.
-Vi har godt over ni måneder bedre tid i Canada enn det vi hadde her i Norge. Mange barnesykdommer på utstyr og verktøy er tatt bort i Canada-fabrikken ut fra den læring vi nå har fra innkjøringen på Raufoss, sier Henriksen.
Han legger til: Teknologioverføringen blir viktig for å lykkes, og vi har også et godt lokalt team i Canada med bred erfaring fra denne type industrialisering, sier han.
nvesteringene i Canada beløper seg til 44 millioner dollar, eller ca. 330 millioner kroner. Serieproduksjon og leveranser til GM Nord-Amerika starter opp i 3. kvartal 2003.
Raufoss ASA sliter med området Fluid, som produserer bremserørskoblinger til nyttekjøretøyer, koblingssystemer til vann- og gassforsyning og lagringssystemer for CNG, gassdrift av busser og lastebiler. Området viser positive resultater, men veksten er lav.
Nå skal forbedringstiltak gi resultater samtidig med at lastebil- og bussprodusentene begynner å røre på seg igjen. Blant annet har Volvo introdusert sin nye lastebilgenerasjon som er godt mottatt i markedet.
Gass på gang
Selskapet håper at nye krav til bruk av alternative drivstoffer til biler og lastebiler/busser (gass, hydrogen), kan gi muligheter til sterk fremtidig vekst. Henriksen mener at kundenes kravprofil passer godt til Raufoss evne til å industrialisere kompliserte sikkerhetsprodukter.
Kodeord: raufossned