I motsetning til de fleste andre som ser på ren hydrogendrift, vil Think benytte et slikt system til å forlenge rekkevidden på sine batteribiler, eller en range extender, som det heter på fagspråket.
Her er det snakk om en hybridløsning med liten brenselcelle og et lite hydrogenlager.
– Det er ingen ting som slår batterier når det gjelder å ta vare på elektrisk energi, sier informasjonsansvarlig i Think Nordic, Michael Eimstad.
Batterier kan vise til en virkningsgrad på nesen 90 prosent effektive, mens brenselceller bare kan varte opp med 40 og 50 prosent. Og når vi legger til tapene med å generere og komprimere hydrogenet, blir de reelle tallene vesentlig dårligere. Bensinmotoren er elendig ut fra et virkningsgradssynspunkt.
Think har innledet et samarbeid med Raufoss alternative Fuelsystems for å tilpasse en 700 bars hydrogentank. De vurderer også brenselceller i størrelsesorden 10 til 20 kW fra to leverandører.
Med den siste generasjonen helt vedlikeholdsfrie høytemperatur nikkel-saltbatterier har en Think City en kjørelengde på opptil 200 kilometer. I tillegg kommer tilskuddet fra hydrogensystemet som kan øke rekkevidden med ytterligere 100 km, og som frigjør bilen fra lang ladetid.
De nye bilene kommer neppe i salg med det første. De er tiltenkt NyNor-prosjektet som skal etablere en hydrogenbasert kjørevei mellom Oslo og Stavanger.