ENERGI

Tesla lanserer «Megapack» – selskapets nye superlagring

Elon Musk har presentert sin storskala-løsning for strømlagring, med kapasitet på opptil 3 MWh per enhet.

Tesla har nylig lansert sine nye batterienheter. Moss Landing-prosjektet i California skal ta i bruk 400 av dem.
Tesla har nylig lansert sine nye batterienheter. Moss Landing-prosjektet i California skal ta i bruk 400 av dem. Illustrasjon: Tesla
John Edgren, nyteknik.se
31. juli 2019 - 15:12

Det har gått mindre enn to år siden Tesla installerte verdens til da største litium-ion-batteripark i Australia. Den kan generere 100 MW og har en kapasitet på 129 MWh. Anlegget består av Teslas batterienheter Powerpack.

Nå lanserer Elon Musks Tesla sin nye løsning for batterilagring – Megapack. Enhetene har en lagringskapasitet på opptil 3 MWh per stykk.

Elon Musk (til venstre) snudde i sommer og gjorde seg til bestevenn med påtroppende president Donald Trump.
Les også

Norge har bidratt til å skape en Bond-skurk

Bygger 1 GWh-lager på 3 måneder

Systemet er modulert, og batteripakkene kan bygges sammen i stor skala.

Ved å benytte Megapack kan Tesla bygge opp et utslippsfritt strømlager på 250 MW med en kapasitet på 1 GWh på mindre enn tre måneder, på et område med en størrelse på cirka 15.000 kvadratmeter.

Megapack kan også likestrøm-kobles direkte til solstrøm og skape sømløse fornybare kraftverk, skriver Tesla.

De har utviklet en egen programvare for overvåkning og drift. Samtlige Megapack kommer til å være koblet opp mot Powerhub; en plattform for storskala-anlegg og mikronettverk.

Ny rekord: Installerer 400 enheter

Megapack kan også integreres med Autobidder, som er Teslas maskinlæringsplattform for automatisert energihandel, som hittil har blitt benyttet for 100 GWh på det globale energimarkedet.

Megapack skal først installeres i Moss Landing-prosjektet i California, som ifølge Electrek kommer til å benytte flere enn 400 av Teslas enheter, med en samlet kapasitet på 1,2 GWh.

Dermed blir dette anlegget større enn Teslas største Powerpack-prosjekt som er i drift.

Artikkelen ble først publisert hos nyteknik.se.

Mye tyder på at batterier til elbiler både blir billigere og varer lenger enn tidligere antatt. Tyskeren Hansjörg von Gemmingen-Hornberg har byttet batteri tre ganger i sin Tesla S, og alle har holdt i mer enn 500.000 kilometer.
Les også

Snart blir det billigere å bytte batteri i elbiler enn motor i bensinbiler

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.