En reddit-bruker delte denne uken bilder og erfaringer om hvordan hans Tesla Model 3 så ut etter at han kjørte, ifølge han selv, inn i en parkert bil i nesten 100 km/t.
Selv om skadene er enorme, gikk det tydeligvis bra med sjåføren. Ifølge mannen skal redningsmannskapene ha fortalt ham at han ville vært død om han hadde kjørt en annen bil.
Heldig
– Hadde dette vært en vanlig bil ville jeg vært død eller alvorlig skadet. Alle, fra ambulansepersonell til han som kjørte bergingsbilen, bemerket at man vanligvis ikke spaserer bort fra en slik ulykke, skriver han.
En Tesla Model 3 har ikke gjennomgått NCAP-testing. Men Model S fikk fem stjerner i 2014. Den kom da bak Lexus NX.
Og som tu.no tidligere har omtalt så ble Model X beskrevet som den desidert sikreste suv-en som noen gang er testet av amerikanske National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). De ga X-en fem stjerner i alle kategorier i krasjtesten.
- Så sikre er faktisk elbilene: Ingen registrerte skader på batteriet
Har bestilt ny Model 3
Det eneste skaden han påførte seg selv var en hevelse i høyre ankel som følge av sammenstøtet med «gasspedalen». Det eneste han hadde å utsette på bilen var at det ble vanskelig å åpne hanskerommet etter krasjen.
– Jeg har allerede bestilt meg en Model 3 til, forteller han.
De andre omstendighetene rundt ulykken er ikke kjent, han viser selv til en pågående sak med forsikringsselskapet og hevder han skal dele mer om hva som skjedde når det er ferdig.
Klagde over hanskerommet - nå endres det
I krasjen skal kontrollpanelet, som er en smartskjerm, ha blitt knust. Det førte til at passasjereren i bilen fikk et kutt i armen. Og det var den knuste skjermen som gjorde at det ikke var mulig å åpne hanskerommet da det ikke finnes en manuell åpningsmekanisme.
Elon Musk tok til Twitter for å respondere på historien:
I hanskerommet lå, som hos de fleste, vognkortet og forsikringsinformasjonen. som det ble vanskelig for ham å få tak i.
En dødsulykke i Norge
I Norge har det vært en stor ulykke med en Tesla, som tu.no har skrevet om tidligere. Også her gikk sjåføren av Teslaen fra ulykken uten fysiske skader.
Men Vegvesenet bemerket i ulykkesrapporten at de er bekymret for at teknologien i Teslaene spesielt, men også avanserte elbiler generelt, kan gjøre sjåfører mer trafikkfarlige.
En Tesla Model S som hadde førerstøttesystemet Autopilot aktivert kjørte i mai 2016 inn i siden på en semitrailer i Florida i USA. Bilføreren omkom i ulykken, og den amerikanske trafikksikkerhetsadministrasjonen NHTSA innledet etterforskning. NHTSA konkluderte med at de ikke har funnet beviser for at Autopilot-systemet ikke fungerte som det skulle.
- Tesla-sjåfør omkom: Kjørte i seks minutter uten hendene på rattet