Azipull-thrusteren AZP35C egner seg for mindre fartøy, fra 90 til 130 fot.
Thrusteren er nå under uttesting på katamaranen Rygertroll, som denne uka går med passasjerer.
Hver av de to propellene på Rygertroll yter 750 kW. Toppfart er 32 knop.
Les også: Denne båten kan dykke 50 meter
Intet bestemt
– Dette er demonstrasjonsteknologi. Vi har ikke besluttet kommersialisering ennå. Det kommer an på testresultater, og om vi kan få til en lønnsom produksjon, sier forsknings- og utviklingsdirektør Rune Garen i Rolls-Royce Marine Propulsion til Teknisk Ukeblad.
Rolls-Royce samarbeider med rederiet L. Rødne & Sønner AS og verftet Brødrene Aa.
Lettere
Rygertroll er bygget i karbonkompositt. Fartøyet er dermed svært lett.
Kompositthrusterens lave vekt sammen med høye virkningsgrad, gode manøvreringsevne og reduserte drivstofforbruk, fører til mindre utslipp.
Les også: Kongene av karbonbåter
Trekker
Azipull-propellen, som Rolls-Royce har utviklet tidligere, er vendt motsatt vei av vanlige propeller og azimuth-thrustere.
Som navnet tilsier, trekker propellen fartøyet framfor å skyve.
Det medfører mindre støy fra propellene ved at kavitasjon – dannelse av luftbobler – blir mindre, og at hovedmotorene kan plasseres lengre bak i skipet og vekk fra passasjerområdet.
Vurdering
Dersom Rolls-Royce setter propellen i produksjon, vil de fleste komponenter produseres av underleverandører, og med montering i eget lokale.
– Vi må jobbe for å få ned kostandene, og vil bruke Lean produksjonsfilosofi. Vi har ikke bestemt hvor eventuell montasje skal legges, sier Garen.
Falt av
Rolls-Royce har allerede gjennomført flere tester med komposittpropellen.
Under en av testturene i fjor høst falt propellen av under en prøvetur nær Brødrene Aa i Nordfjord.
Propellen ble lokalisert og hentet opp.
– Vi har jobbet en del med innfestingsmetoden etter det, sier Garen med et smil.
– Jeg er trygg på at propellene ikke skal falle av igjen, bedyrer han.
Les også: