Sifjordbrua på fylkesvei 243 på Senja er en svært spesiell jobb: Når 520.000 kubikkmeter med steinfyllinger i sjøen har satt seg, så skal det bygges ei 45 meter lang buebru mellom fyllingene.
Sjøfyllingene var ferdige i vår, og nå har Vegvesenet fått tilbud på byggingen av selve brua etter at konkurransen ble lyst ut i juli.
Tre tilbud var levert inn da tilbudsfristen gikk ut i dag:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
T. Johansen Drift | 46.575.649 |
HAK Entreprenør | 47.064.780 |
Hæhre Entreprenør | 47.121.198 |
NB: Tilbudene skal som vanlig kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
- Les mer om arbeidet med sjøfyllingene i en stor reportasje i Våre Veger 6-2019.
– Målsettingen er å få åpnet forbindelsen før vinteren 2020/21, opplyste Vegvesenets prosjektleder Geir Østvik til Våre Veger i juni. Formell sluttdato for brubyggingen er i utlysingen satt til 15. september 2020.
Veistrekningen er den 5. mest rasutsatte strekningen i Troms, med årlige ras, men med den nye fjordkryssingen er fylkesveien flyttet vekk fra det rasutsatte området.
Noen beregnede mengder for bruprosjektet:
- 65 tonn stål
- 90 tonn armering
- 690 m3 betong
- 1600 m3 forsterkningslag
- 9200 m2 Agb-asfalt
- 1100 m rekkverk
- 3500 m2 fresing av faste dekker
- 27 punkter med veibelysning
Kontrakten for steinfyllingene, som ble avsluttet 1. juli, utgjør 66 millioner kroner av totalsummen. Entreprenør var Rolf Jørgensen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Det er Troms fylkeskommune som er byggherre for prosjektet, som har en total prislapp på 110 millioner 2018-kroner med bru, prosjektering og det hele.
- Vegvesen-rapport: Flaskehalsene på Senja kan fjernes for 300 millioner kroner