Christie & Opsahl vant begge anbudskonkurransene for bygging av begge fergekaiene på fylkessambandet Eidsdal-Linge i Møre og Romsdal. Kaiene skal stå ferdige til de nye miljøfergene blir faset inn fra 1. januar 2024.
Arbeidet med Linge fergekai er godt i gang. Kontraktssummen for Eidsdal fergekai på nesten 70 millioner kroner.
I 2024 får fergesambandet Eidsdal-Linge nye, utslippsfrie miljøferger med kapasitet på 80 personbilenheter. Dagens ferger har kapasitet på 35 personbilenheter. Sambandet er en del av Nasjonal turistveg Geiranger-Trollstigen og har stor trafikk i turistsesongen.
– I neste uke blir det tilrigging på kaia, før vi starter på arbeidet med ny fergekaibru og utdyping av brubåsen, forteller prosjektleder i Møre og Romsdal fylkeskommune, Hans Rune Paulsen, i en melding.
Fylkestinget har vedtatt ny kostnadsramme for prosjektet Linge fergekai og Eidsdal fergekai» på 297 millioner 2022-kroner. Styringsrammen er satt til 270 millioner 2022-kroner.
![Bildet viser en havobservatoriumkabel som ble satt ut i 2020. Nå er det klart at den ytre delen av havobservatoriet får batteridrevne noder.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836065/ad724dd791e7f3e3c65b63c86a3dbeb9.jpg)
Kabelmysteriet: Havsensorsystemet vil ikke få samme kapasitet som før