Tjeldsundbrua ble ferdigstilt i 1967 og er ei tradisjonell hengebru med fagverk av stål og to sidespenn av betong.
Nå vil Vegvesenet sørge for forsterkning og overflatebehandling av fagverket på brua.
Disse tre entreprenørene hadde gitt pristilbud da fristen gikk ut i slutten av mars:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Consolvo | 14.908.498 |
UniProtect | 26.018.250 |
Solidenergy | 43.754.439 |
NB: Tilbudene skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
Brua står listet med brukslast Bk 10/50, men skal forsterkes slik at den tåler Bk 10/60. Det skal skje ved å etablere forsterkningsstål og skjøtelasker på undersiden av undergurtene i hovedspennet, samt skifte ut nagler i tverrbærere med skruer.
Hele fagverket skal få ny overflatebehandling. Det er varierende tilstand på dagens
overflatebehandling. Noen steder blir det nødvendig med fullstendig rehabilitering, mens andre områder trenger reparasjoner.
For øvrig skal hele brua få nytt toppstrøk.
Tjeldsundbrua er en del av Europavei 10/Kong Olavs vei. Den er 1007 meter lang, med hovedspenn på 290 meter. Seilingshøyden er 41 meter, og brua har i alt 32 spenn. Brua ble åpnet av kong Olav V den 22. oktober 1967.
Snart blir det lettere for disse å ta av og lande i Norge