Tjeldsundbrua ble ferdigstilt i 1967 og er ei tradisjonell hengebru med fagverk av stål og to sidespenn av betong.
Nå vil Vegvesenet sørge for forsterkning og overflatebehandling av fagverket på brua. Den står listet med brukslast Bk 10/50, men skal forsterkes slik at den tåler Bk 10/60. Det skal skje ved å etablere forsterkningsstål og skjøtelasker på undersiden av undergurtene i hovedspennet, samt skifte ut nagler i tverrbærere med skruer.
Hele fagverket skal få ny overflatebehandling. Det er varierende tilstand på dagens
overflatebehandling. Noen steder blir det nødvendig med fullstendig rehabilitering, mens andre områder trenger reparasjoner.
For øvrig skal hele brua få nytt toppstrøk.
Vi nevner bare et par-tre av de mange anslåtte mengdene i prosjektet:
- 19 tonn forsterkningsstål
- 6066 skruer
- Vasking og avfetting av 9100 m2
Ett kjørefelt skal holdes åpent under hele anleggsperioden. Byggherren tillater kortvarig stengning for lasting/lossing av materiell og lysregulering/arbeidsvarsling når det er lite trafikk.
Ellers mange spesielle forhold omkring arbeidsmiljø, utslipp og behandling av avfall, for å nevne noe.
Vegvesenet har satt sluttfrist til 31. august 2022.
Det blir tilbudskonferanse på Tjeldsundbrua kro 9. mars, og frist for å gi tilbud er 26. mars.
Oljeproduksjonen starter mot slutten av året: Nå er Johan Castberg-skipet på plass i Barentshavet