PROSJEKTER

To norske og to utenlandske konkurrerer om å bygge motorvei langs Mjøsa

Fire entreprenører går videre i konkurransen om å bygge ny E6 for Nye Veier.

Lågen der hvor E6 skal krysse elva.
Lågen der hvor E6 skal krysse elva. Foto: Nye Veier
26. juni 2019 - 13:55

Kontrakten har en antatt verdi på 3,7 milliarder kroner, og blir dermed Innlandets klart største veikontrakt noensinne, skriver Nye Veier i en pressemelding.

Det var fem totalentreprenører som søkte om å bli prekvalifisert. Alle søkerne oppfylte kravene til prekvalifikasjon, og de fire med best score går videre i konkurransen. De fire er:

  • Hæhre Entreprenør med Rambøll Norge som rådgiver/underleverandør.
  • JV Salini Impregilo S.p.A. / Obrascon Huarte S.A. med Cowi som rådgiver/underleverandør.
  • FCC Construcciòn S.A. med Tecnica Y Proyectos, S.A. Atkins Norge AS Atkins Limited som underleverandører og rådgivere.
  • AF Gruppen Norge med Norconsult som underleverandør/rådgiver.

Tilbyderne har gjennomgått prekvalifisering i henhold til Nye Veiers kvalifikasjonskriterier for konkurransen.

Strekningen som skal bygges ut, går fra Roterud nord for Biri til Storhove like nord for Lillehammer. <i>Illustrasjon:  Nye Veier</i>
Strekningen som skal bygges ut, går fra Roterud nord for Biri til Storhove like nord for Lillehammer. Illustrasjon:  Nye Veier

Nye Veier: – Godt fornøyd

– Nye Veier er godt fornøyd med deltakelsen i prekvalifiseringen, og det er bra at vi har med oss både nasjonale og internasjonale tilbydere. Nå blir det god konkurranse om prosjektet med solide entreprenører, sier Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Nye Veier, i meldingen.

Nye Veier offentliggjorde konkurransen om utbyggingen av E6 Roterud- Storhove i april.

I den vedtatte kommunedelplanen er det bestemt at den nye veien skal følge eksisterende E6 fra Roterud til Øyresvika, mens veien skal gå i ny trasé på vestsiden av Lågen forbi Lillehammer og frem til Storhove.

Prosjektdirektør Øivind Moshagen, Nye Veier <i>Foto:   Bjørn Olav Amundsen</i>
Prosjektdirektør Øivind Moshagen, Nye Veier Foto:   Bjørn Olav Amundsen

– Prosjektet består av 18 kilometer vei i dagen, litt over fire kilometer med tunnel fra Øyersvika til Trosset, ny bru på ca. 700 meter over Lågen ved Lillehammer, samt 19 mindre konstruksjoner og tre store kryss. I tillegg skal veien gå gjennom Lågendeltaet naturreservat, noe som i seg selv krever ekstra aktsomhet, sier prosjektdirektør Øivind Moshagen i meldingen.

Kontrakten har en antatt verdi på rundt 3,7 milliarder kroner eks. mva. Verdien skal endelig fastsettes etter utvikling og optimalisering av prosjektet i samhandling mellom entreprenør, rådgiver og byggherre. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.