Kontrakten har en antatt verdi på 3,7 milliarder kroner, og blir dermed Innlandets klart største veikontrakt noensinne, skriver Nye Veier i en pressemelding.
Det var fem totalentreprenører som søkte om å bli prekvalifisert. Alle søkerne oppfylte kravene til prekvalifikasjon, og de fire med best score går videre i konkurransen. De fire er:
- Hæhre Entreprenør med Rambøll Norge som rådgiver/underleverandør.
- JV Salini Impregilo S.p.A. / Obrascon Huarte S.A. med Cowi som rådgiver/underleverandør.
- FCC Construcciòn S.A. med Tecnica Y Proyectos, S.A. Atkins Norge AS Atkins Limited som underleverandører og rådgivere.
- AF Gruppen Norge med Norconsult som underleverandør/rådgiver.
Tilbyderne har gjennomgått prekvalifisering i henhold til Nye Veiers kvalifikasjonskriterier for konkurransen.
- Her er tildelingskriteriene: Nå starter konkurransen om Mjøsbrua

Nye Veier: – Godt fornøyd
– Nye Veier er godt fornøyd med deltakelsen i prekvalifiseringen, og det er bra at vi har med oss både nasjonale og internasjonale tilbydere. Nå blir det god konkurranse om prosjektet med solide entreprenører, sier Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Nye Veier, i meldingen.
Nye Veier offentliggjorde konkurransen om utbyggingen av E6 Roterud- Storhove i april.
I den vedtatte kommunedelplanen er det bestemt at den nye veien skal følge eksisterende E6 fra Roterud til Øyresvika, mens veien skal gå i ny trasé på vestsiden av Lågen forbi Lillehammer og frem til Storhove.

– Prosjektet består av 18 kilometer vei i dagen, litt over fire kilometer med tunnel fra Øyersvika til Trosset, ny bru på ca. 700 meter over Lågen ved Lillehammer, samt 19 mindre konstruksjoner og tre store kryss. I tillegg skal veien gå gjennom Lågendeltaet naturreservat, noe som i seg selv krever ekstra aktsomhet, sier prosjektdirektør Øivind Moshagen i meldingen.


Kontrakten har en antatt verdi på rundt 3,7 milliarder kroner eks. mva. Verdien skal endelig fastsettes etter utvikling og optimalisering av prosjektet i samhandling mellom entreprenør, rådgiver og byggherre.
- Tidenes veiutbygging i Oppland: Nye Veier utlyser kontrakter for 8 milliarder