Kontrakten har en antatt verdi på 3,7 milliarder kroner, og blir dermed Innlandets klart største veikontrakt noensinne, skriver Nye Veier i en pressemelding.
Det var fem totalentreprenører som søkte om å bli prekvalifisert. Alle søkerne oppfylte kravene til prekvalifikasjon, og de fire med best score går videre i konkurransen. De fire er:
- Hæhre Entreprenør med Rambøll Norge som rådgiver/underleverandør.
- JV Salini Impregilo S.p.A. / Obrascon Huarte S.A. med Cowi som rådgiver/underleverandør.
- FCC Construcciòn S.A. med Tecnica Y Proyectos, S.A. Atkins Norge AS Atkins Limited som underleverandører og rådgivere.
- AF Gruppen Norge med Norconsult som underleverandør/rådgiver.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Tilbyderne har gjennomgått prekvalifisering i henhold til Nye Veiers kvalifikasjonskriterier for konkurransen.
- Her er tildelingskriteriene: Nå starter konkurransen om Mjøsbrua
![Strekningen som skal bygges ut, går fra Roterud nord for Biri til Storhove like nord for Lillehammer. <i>Illustrasjon: Nye Veier</i>](https://images.gfx.no/580x/2445/2445243/20181010-e6moelv-oeyer_v4.jpg)
Nye Veier: – Godt fornøyd
– Nye Veier er godt fornøyd med deltakelsen i prekvalifiseringen, og det er bra at vi har med oss både nasjonale og internasjonale tilbydere. Nå blir det god konkurranse om prosjektet med solide entreprenører, sier Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Nye Veier, i meldingen.
Nye Veier offentliggjorde konkurransen om utbyggingen av E6 Roterud- Storhove i april.
I den vedtatte kommunedelplanen er det bestemt at den nye veien skal følge eksisterende E6 fra Roterud til Øyresvika, mens veien skal gå i ny trasé på vestsiden av Lågen forbi Lillehammer og frem til Storhove.
![Prosjektdirektør Øivind Moshagen, Nye Veier <i>Foto: Bjørn Olav Amundsen</i>](https://images.gfx.no/290x/2445/2445240/IMG_5988.jpg)
– Prosjektet består av 18 kilometer vei i dagen, litt over fire kilometer med tunnel fra Øyersvika til Trosset, ny bru på ca. 700 meter over Lågen ved Lillehammer, samt 19 mindre konstruksjoner og tre store kryss. I tillegg skal veien gå gjennom Lågendeltaet naturreservat, noe som i seg selv krever ekstra aktsomhet, sier prosjektdirektør Øivind Moshagen i meldingen.
Kontrakten har en antatt verdi på rundt 3,7 milliarder kroner eks. mva. Verdien skal endelig fastsettes etter utvikling og optimalisering av prosjektet i samhandling mellom entreprenør, rådgiver og byggherre.
- Tidenes veiutbygging i Oppland: Nye Veier utlyser kontrakter for 8 milliarder