RASSIKRING

Toårig kontrakt i Varanger: Ishavsveien skal sikres mot snøras

2200 meter med snøskjermer skal opp.

Innerste del av Sandfjorden og Sandfjordfjellet sør for Berlevåg. Fylkesvei 890 er også kalt Ishavsveien.
Innerste del av Sandfjorden og Sandfjordfjellet sør for Berlevåg. Fylkesvei 890 er også kalt Ishavsveien. Foto: Troms og Finnmark fylkeskommune
7. juli 2020 - 07:48

Troms og Finnmark fylkeskommune skal sikre fylkesvei 890 (Ishavsveien) mot snøskred. Fylket ber nå om pristilbud på totalt 2200 meter med snøskjermer som skal monteres på seks forskjellige steder.

Strekningen ligger mellom Kongsfjord og Berlevåg i Berlevåg kommune i Finnmark.

Snøskjermene skal bygges etter samme prinsipp på alle stedene. Det skal settes opp ni frittstående snøskjermer på strekningen:

  • Hergenæringen: 370 m snøskjerm
  • Meriselva: 435 m
  • Risfjorden: 270 m
  • Kvalvika: To skjermer på 300 og 100 m
  • Sandfjordklubben: Tre snøskjermer på 240, 160 og 95 m
  • Storsteinbukta: 230 m

Fylket angir at byggetiden er fordelt på to sesonger, fra juli/august 2020 til november 2021. Anlegget skal ikke være i drift i vinterhalvåret. Det er opp til entreprenøren å bestemme hvor langt utover høsten han ønsker å drive på.

Byggherren regner med cirka ti måneder byggetid fordelt på de to barmarkssesongene.

Byggherren har forøvrig ikke avsatt areal til riggplass, og det må tilbyder selv sørge for.

Sjøforsvaret skal løpet av de neste 12 årene bestille 28 nye fartøy for indre og ytre kystvakt. Kongsberg vil ta lederrollen og samler krefter på tvers i det maritime miljøet og forsvarssektoren.
Les også

Rapport: 28 fartøy til Forsvaret kan skape 56.000 årsverk

Alt skjer i urørt natur

Å komme seg fram til anleggsområdene blir litt spesielt her. Både adkomsten og byggingen skal skje i urørt natur hvor det er store begrensninger på bruk for eksempel bruk av maskiner. Byggherren forutsetter at materiell og nødvendig utstyr løftes inn til anleggsområdet med helikopter. Tyngre maskiner må nødvendigvis transporteres inn på bakken, men det skal skje i anviste og klarerte traseer. Der det finnes gamle tråkk eller traktorveier skal de brukes, selv om transporten kan bli noe lengre. Entreprenøren er ansvarlig for å minimalisere terrengskadene under hele byggeperioden.

Startdato er satt til 24. august i år, og sluttdato er altså 25. november 2021.

Og frist for å sende inn tilbud er 4. august.

Nordre portal til Selvågtunnelen på Sunnmøre.
Les også

Skal oppgradere brannutsatt tunnel: – Vesentlig dyrere

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.