SELVKJØRENDE BILER

Toyota skal frakte folk med nivå 4-autonomi

De nyeste selvkjørende Lexus-bilene har en autonomi på nivå 4. Neste år kommer Toyota til å slippe dem løs i trafikken i Tokyo, og satser på å invitere publikum ut på kjøreturer.

De nyeste selvkjørende Lexus-bilene har en autonomi på nivå 4. Neste år kommer Toyota til å slippe dem løs i trafikken i Tokyo.
De nyeste selvkjørende Lexus-bilene har en autonomi på nivå 4. Neste år kommer Toyota til å slippe dem løs i trafikken i Tokyo. Foto: Toyota
John Edgren, Nyteknik.se
1. nov. 2019 - 16:30

Den japanske bilgiganten har som uttalt målsetting å bygge verdens sikreste autonome kjøretøy. I 2015 startet de opp Toyota Research Institute (TRI), hvor avdelingen Advanced Development fokuserer på å utvikle programvare for selvkjørende biler. Nå har TRI presentert den nye P4-plattformen sin for autonome kjøretøy, og neste år skal den få ildprøven sin på offentlig vei i Japan.

MF Estelle er 12 meter lang og tar 24 passasjerer. Den seiler mellom Norr Mälarstrand och Söder Mälarstrand i Stockholm sentrum. Fergen har batteripakker på 280 kWh og solceller på taket som kan bidra med 20 prosent av energien. Målet er at den skal seile autonomt (uten mannskap) om bord.
Les også

Autonome skip: – Vi ligger fem år foran konkurrentene

Folk kan teste nivå 4 neste år

Fra juli til september neste år kommer innbyggere og besøkende i Tokyo til å få tilbud om kjøreturer i selvkjørende biler med en autonomi på nivå 4 etter SAE-skalaen. Men de som har lyst til å oppleve P4-plattformen, må melde sin interesse. Deretter blir deltakerne valgt ut av Toyota.

Autonomi på nivå 4 innebærer at kjøretøyet kan håndtere all kjøring uten menneskelig innblanding, men de triller innenfor et avgrenset område. Til dette formålet har Toyota valgt Odaiba-distriktet. Det er et variert og komplisert miljø hvor trafikken er intensiv – ofte med kødannelser. Og i tillegg til dette har man fotgjengere.

– Med utfordringen om å klare å kjøre autonomt i Odaiba, har vi lagt listen høyt. Dette medfører at vi på kort tid må øke kapasiteten på teknikken vår, sier visedirektør Gill Pratt fra TRI i en pressemelding.

Tester nå på offentlig vei

Dagens lovgivning krever at kjøretøyet har en sikkerhetssjåfør bak rattet. Testbilen tar utgangspunkt i femte generasjons Lexus LS. Den ble vist fram ved årets utgave av Consumer Electronics Show i Las Vegas. Med invitasjonen til publikum om å prøvekjøre bilene i Odaiba, vil Toyota også demonstrere konseptet sitt om «mobilitet som tjeneste».

TRI har gjennomført tester av P4-plattformen på en avstengt bana i Michigan i USA. Der har man forsøkt å gjenskape de mest krevende aspektene fra trafikkinfrastrukturen i Odaiba-distriktet, slik at bilene skal kunne mestre alle tenkelige scenarioer autonomt. Ytterligere tester av P4-programvaren pågår nå på offentlig vei i Odaiba samt i Ann Arbod Michigan og Los Altos i California. 

En illustrasjon av skepsis blant jobbsøkere som må konkurrere med en KI-robot. Artikkelforfatteren mener 90 prosent av de administrative oppgavene innen helse og omsorg kan automatiseres.
Les også

Helse og omsorg: 90 prosent av admin-oppgavene kan automatiseres

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.