ELBIL

Toyotas elektriske varebil har milliongaranti i Nederland

Det er ukjent om garantien vil gjelde i Norge.

Toyota Proace kommer som varebil i år, og som personbil neste år.
Toyota Proace kommer som varebil i år, og som personbil neste år. Foto: Toyota
Marius ValleMarius ValleJournalist
4. juni 2020 - 17:00

Toyota lanserte i fjor sin varebil Proace i elektrisk utgave. Den kommer til Norge i høst.

Den nye bilen blir den andre elbilen i normal serieproduksjon fra Toyota-konsernet på norske veier, etter Lexus UX300e. Det kanskje mest oppsiktsvekkende med denne bilen er batterigarantien på én million kilometer eller ti år.

I Nederland har Toyota nå kommet med ytterligere opplysninger. Der i landet får Proace enda hvassere garanti: En million kilometer eller 15 år, avhengig av hva som inntreffer først. Toyota garanterer en batterikapasitet innenfor 75 prosent av opprinnelig kapasitet i denne perioden.

For at garantien skal gjelde, kreves det at bilen følger serviceprogrammet fra fabrikanten.

Det er imidlertid ikke avgjort at de samme garantivilkårene skal gjelde i Norge, får Teknisk Ukeblad opplyst fra Toyota Norge. Det fremgår ikke på nettsidene til Toyotas importør i Nederland om garantien er fabrikkgaranti eller om den er dekket av importøren.

Proace kommer med inntil 6,1 kubikkmeter lasterom. <i>Foto: Toyota</i>
Proace kommer med inntil 6,1 kubikkmeter lasterom. Foto: Toyota

Vi tør imidlertid tippe at Proace kommer til å få en grei batterigaranti når den kommer i salg i Norge til høsten.

Norske kunder kan tegne kontrakt fra september, og de første bilene leveres mot slutten av året. Prisen er ikke klar.

Nære franske slektninger

Elektriske Proace er nært beslektet med de nye elektriske varebilene fra PSA, da alle er bygget på plattformen EMP2, som Toyota og PSA samarbeider om. Proace bygges sågar på samme fabrikk som PSA-trillingene.

En demonstrasjon av fremtidens teknologi for toveis lading.
Les også

Her er elbilene som allerede har fremtids­teknologien V2G

Proace kommer med batteri på 50 og 75 kilowattimer, med en rekkevidde på henholdsvis 230 og 330 km.

Bilen kommer i tre lengder, med mellom 1000 og 1275 kg nyttelast. Lastevolumet er 4,6, 5,3 og 6,1 kubikkmeter.

I tillegg får de mulighet til å trekke henger på inntil 1000 kg.

Fra neste år vil bilen også komme i en personbilutgave, Proace Verso, med mulighet for inntil ni seter.

Kvalifiserer til støtte

Varebilvarianten av Proace kommer i to utstyrsnivåer, Basic og Comfort, hvor sistnevnte blant annet gir automatisk klimaanlegg, elektriske sidespeil, tåkelys, 360 graders ryggekamera, blindsonevarsler og parkeringssensor foran og bak.

Denne bilen, samt PSA-variantene, kvalifiserer for øvrig til Enova-støtte på 50.000 kroner dersom det er snakk om et næringskjøp. Kravet for å få støtte er at man har søkt støtte før bilen bestilles, og at virksomheten er registrert i Norge, og ikke har økonomiske problemer.

Har man først fått støtte til kjøp av varebil, er det også mulig å få støtte til kjøp av ladestasjon når bilen er levert. Dette beløpet er begrenset til 5000 kroner.

Toyota har for øvrig en mindre varebil på trappene, kalt Proace City. Denne kommer neste år.

Prosjektsjef Lars Erik Moe ved Vollselvbrua helt i sørenden av strekningen: – Brua var opprinnelig tenkt å ligge delvis på fyllinger, og det ville gitt bedre massebalanse. Men de fyllingene hadde ikke grunnen tålt.
Les også

Tunnelarbeidet på E6 gikk lettere enn ventet – så møtte de den fryktede kvikkleiren

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.