RIKSVEI 13

Tre entreprenører konkurrerer om å få rassikre riksvei 13

Nye Veier har invitert tre leverandører til å levere tilbud og konkurrere om å rassikre og utbedre riksvei 13 mellom Djupevik og Kviturtunnelen i Ullensvang i Vestland.

Nye Veier har plukket ut tre firmaer som skal konkurrere om å skredsikre riksvei 13.
Nye Veier har plukket ut tre firmaer som skal konkurrere om å skredsikre riksvei 13. Foto: Nye Veier
15. des. 2023 - 09:11

I oktober kom Nye Veier med sin første konkurranse for utbedring av riksvei 13 i Ullensvang.

Selskapet melder nå at tre tilbydere er invitert til tilbudsfasen:

  • Bertelsen & Garpestad med Rambøll Norge som rådgiver
  • Risa med Multiconsult Norge
  • Vassbakk & Stol med Norconsult Norge

– Med tre prekvalifiserte selskapsgrupperinger er vi sikret god konkurranse når tilbudsfasen nå starter, sier adm. dir. i Nye Veier, Anette Aanesland, i en pressemelding.

Nye Veier opererer med følgende kriterier og vekting i denne konkurransen:

  • Pris: 60 prosent
  • Gjennomføring: 30 prosent
  • Optimalisering: 10 prosent

Nye Veier tar sikte på å signere kontrakt etter sommeren 2024 med den totalentreprenøren som blir valgt.

Konkurransen baserer seg mye på den gjeldende reguleringsplanen fra 2015, men med flere optimaliseringer. Strekningen er 1200 meter lang, og skal også tilpasses til eksisterende vei over om lag 30 meter i hver ende.

Det skal bygges ny vei i dagen med bredde 7,5 meter som i stor grad går på skjæring i oversiden av dagens vei. Det skal bygges murer i to nivåer mot fjellsiden på deler av strekningen.

Skredutfordringene på strekningen skal løses ved å bygge bruer, slik at skredene kan gå under bruene og ikke over veien. Under og oppstrøms for bruene skal det plastres, slik at skredmassene ikke stopper i disse områdene.

Prosjektet inkluderer også en gang- og sykkelvei langs kjøreveien. Mye av dagens vei blir framtidig gang- og sykkelvei, men med tilpasninger i høyde og mot ny vei. Det skal være gang- og sykkelvei på brukonstruksjonene.

Trafikkavviklingen i byggeperioden vil trolig bli krevende. Det skal bygges midlertidige veier. De må bygges i flere etapper og trafikken må legges om flere ganger i hver etappe.

Dronebilde av fjellet ved Hesjabakkmyrane. Tunnelen skal gå inn i fjellet til venstre.
Les også

Italiensk firma er igjen blitt avvist fra Vegvesen-konkurranse

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.