Disse tre er med i konkurransen videre:
- Anlegg Øst
- Arbeidsfellesskapet Hæhre og Isachsen
- Peab Anlegg
Sju entreprenører ville ha jobben.
Prosjektleder Odd Johansen er godt fornøyd med interessen, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
– Vi har valgt ut tre gode entreprenører som er med oss videre. Nå skal vi sammen jobbe oss fram til en meget god løsning for den nye veien, sier Johansen i meldingen.
– Jobben er real. I entreprisen skal vi også gjennomføre et meget spennende forskningsprosjekt. Vi skal flytte myrmasser fra veilinja og bruke den til restaurere en gammel tørrlagt myr på Lygna. Det er en utfordring å frakte myrmassene gjennom et større myrområde, sier han.
Den fem kilometer lange strekningen forbi Lygnasæter har en veibredde på mellom seks og 8,3 meter. Fartsgrensen er mellom 60 og 80 km/t. Bæreevnen er til dels dårlig.
Statens vegvesen startet våren 2022 med en omregulering av riksvei 4 mellom Almenningsdelet og Lygnebakken. Bakgrunnen for den nye reguleringsplanen var å ta mer hensyn til bevaring av myrområder. Planen er nettopp vedtatt i Gran kommune.
– Bygger nytt der vi må
Prosjektet er et godt eksempel på hvordan Vegvesenet planlegger nye veier, heter det i meldingen.
Det skal bygges ny tofeltsvei forbi Lygnasæter over en strekning på vel 600 meter. Resten skal utbedres langs dagens vei til ni meters bredde. Det skal også bygges nytt kryss til Lygnasæter.
– Vi utbedrer der hvor vi kan, og bygger nytt der hvor vi må. Vi får mye vei som framstår som ny for vel 100 millioner kroner, sier Johansen.
Strekningen over Lygna er en del av riksvei 4 Roa-Lygna på Hadeland. Strekningen over Lygna er sammen med strekningene Roa-Gran grense og Sandvold-Amundrud etappe 2 av utbyggingen av riksvei 4 på Hadeland.
Seks entreprenører vil bygge ny Oslofjordtunnel