Lærdalstunnelen (24,5 kilometer lang) skal oppgraderes etter hvert, og det blir et oppdrag i en helt egen klasse. Som en liten start på det hele har Vegvesenet bedt om å få tilbud på to temmelig digre sjaktventilatorer (viftehjuldiameteren er tre meter), siden hele avtrekket for tunnelen må utvides og oppgraderes før selve tunneloppgraderingen kan starte.
Her kan du lese mer om hva som skal skje med ventilasjonsystemet i Lærdalstunnelen.
Selve tunneloppgraderingen starter ikke før i 2021.
– Vi går ut såpass tidlig med denne konkurransen siden slike ventilatorer ikke akkurat er hyllevare. Det trengs tid til å produsere dem, sa Rune Sandven til Veier24 da konkurransen ble lyst ut i mars. Han er prosjektleder for tunneloppgraderingene på riksveiene på Vestlandet.
Da fristen gikk ut 22. april var det tre firmaer som hadde levert pris:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Energima | 14.173.400 |
Mesta | 14.194.453 |
Caverion Norge | 19.355.737 |
NB: Alle tilbud skal kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.
F-35-utsettelse: – Det er litt flaut