I januar signerte vegdirektøren en kontrakt som dreier seg om utvikling, bygging og drift av verdens første hydrogenelektriske ferge. Den blir den første av sitt slag når den settes i trafikk på fergesambandet mellom Hjelmeland, Nesvik og Skipavik på riksvei 13 i Rogaland fra og med 2021.
Norled har drevet strekningen siden 2016, og fikk oppdraget med pilotprosjektet etter at totalt tre rederier hadde meldt sin interesse.
Men først skal det bygges kaianlegg for fergene, og nå har Vegvesenet åpnet tilbudene etter at fristen gikk ut i dag.
Disse er interessert i å bygge fergekaier på riksvei 13 Hjelmeland og Nesvik:
Entreprenør | Tilbudssum eks. mva. i kr. |
Skanska Norge | 231.312.597 |
Kruse Smith Entreprenør | 241.425.436 |
HAK Entreprenør | 324.461.544 |
Arbeidet dreier seg altså om doble kaianlegg på Sande og Nesvik fergekaier med tilrettelegging både for lading og hydrogendrift.
Dagens kaier har for det første ikke tilstrekkelig kapasitet, og de skal i tillegg til utvidelse også tilrettelegges for hydrogenelektriske ferger. Fergestrekningen skal være pilotprosjekt for utvikling av hydrogenteknologi, og nødvendige tiltak må være gjennomført før nye ferger skal trafikkere sambandet.
- Vil heller utrede broer og ferger: Lastebileierforbundet sier nei til flere undersjøiske tunneler