FERGER

Tre firmaer vil bygge kaianlegg til pilotprosjektet for hydrogenferger

Blir en del av riksvei 13 i Rogaland.

Foreløpig skisse av hydrogenferga til Norled.
Foreløpig skisse av hydrogenferga til Norled. Illustrasjon: Norled
3. mai 2019 - 14:26

I januar signerte vegdirektøren en kontrakt som dreier seg om utvikling, bygging og drift av verdens første hydrogenelektriske ferge. Den blir den første av sitt slag når den settes i trafikk på fergesambandet mellom Hjelmeland, Nesvik og Skipavik på riksvei 13 i Rogaland fra og med 2021.

Norled har drevet strekningen siden 2016, og fikk oppdraget med pilotprosjektet etter at totalt tre rederier hadde meldt sin interesse. 

Men først skal det bygges kaianlegg for fergene, og nå har Vegvesenet åpnet tilbudene etter at fristen gikk ut i dag.

Disse er interessert i å bygge fergekaier på riksvei 13 Hjelmeland og Nesvik:

Entreprenør Tilbudssum eks. mva. i kr.
Skanska Norge 231.312.597
Kruse Smith Entreprenør 241.425.436
HAK Entreprenør 324.461.544

Arbeidet dreier seg altså om doble kaianlegg på Sande og Nesvik fergekaier med tilrettelegging både for lading og hydrogendrift.

Dagens kaier har for det første ikke tilstrekkelig kapasitet, og de skal i tillegg til utvidelse også tilrettelegges for hydrogenelektriske ferger. Fergestrekningen skal være pilotprosjekt for utvikling av hydrogenteknologi, og nødvendige tiltak må være gjennomført før nye ferger skal trafikkere sambandet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.