Tre entreprenører har levert tilbud på å drifte riks- og europaveiene i Nordfjord fra 2023 til 2028, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
I dette kontraktsområdet er geografien variert – fra hav til høyfjell, fra Måløy ytterst på riksvei 15 i vest til Strynefjellet i øst på 1000 meters høyde, helt på grensen til Skjåk og Innlandet fylke.
Disse har levert tilbud på kontrakten:
Entreprenør | Tilbudssum i kr. eks. mva. |
Mesta | 236.087.540 |
Veidekke Industri | 247.324.007 |
Presis Vegdrift | 269.937.027 |
– Vi er godt fornøyd med antallet tilbydere som har meldt sin interesse for dette oppdraget, sier prosjektleder Lars Erik Karlsen i Statens vegvesen i pressemeldingen.
Etaten skal nå gjennomføre kontrollregning og kvalitetssikring av tilbudene. I løpet av noen uker blir det klart hvem som som blir tildelt kontrakten.
Dette er DK 9306 Nordfjord
Kontrakten går delvis gjennom tettbygde strøk. Det er skredutsette områder, blant annet annet Skredestranda mellom Nordfjordeid og Stryn, i tillegg til riksvei 15 opp mot Strynefjellet.
Kontrakten har mange tunneler, og omfatter 193 kilometer riksvei og 26 kilometer gang- og sykkelvei i kommunene Kinn, Stad, Volda og Stryn.
Veiene i kontrakten er disse:
- Riksvei 15 fra Måløy til Strynefjellet
- E39 fra Lote fergekai til Kjøs bru
- Riksvei 651 fra Hjelle i Stad til Folkestad fergekai i Volda.
Entreprenøren vil også få ansvar for å drifte ti kilometer fylkesvei. Det er fylkesvei 258 Gamle Strynefjellsvegen, som er Nasjonal turistveg.
Kontrakten starter 1. september og varer i fem år, til 31. august 2028. Det er gjensidig opsjon på tre år. I tillegg kan Statens vegvesen ensidig forlenge den med ett år.
Trafikkmengden varierer gjennom året
Det er stor variasjon i ÅDT i kontraktsområdet, fra helt nede i 100 på Gamle Strynefjellsvegen og opp til rundt 5000 på Måløybrua. Trafikkmengden varierer sterkt mellom sommer og vinter. Årsaken er turisme, og spesielt gjelder det for indre Nordfjord med Strynefjellet. Her er det høy andel turistbusser i tillegg til personbiler og bobiler.
Cruiseskipanløp i Olden, Nordfjordeid og Måløy bidrar også til økt trafikk i kontraktsområdet i sommerhalvåret.
Flere miljøkrav
Miljøkravene i kontrakten er flere:
– Vi har strammet inn på kravene til oppsamling av vaskevann før og etter tunnelvask. I vinterdriften ønsker vi å redusere saltmengden gjennom å bruke riktig utstyr, og ved økt bruk av værdata. Det skal bidra til at vi bruker minst mulig salt for å få best mulig effekt, sier prosjektleder Karlsen.
Vil halvere utslipp
Alle nye veikontrakter som Statens vegvesen lyser ut inneholder krav til miljøsertifisering og rapportering av CO2-utslipp.
– Slik kan vi registrere hvilke klimatiltak vi gjør, og sammen med entreprenøren evaluere og dokumentere hva som har effekt. For deler av bilparken krever vi lavutslippskjøretøy som tilfredsstiller de strengeste nye kravene. Målet er at utslippene fra våre prosjekter skal halveres innen 2030, sier Karlsen.
Avdekket over 1800 regelbrudd – kastes ut av milliardprosjekt