Tre rederi har levert tilbud på drift av fergestrekningen E39 Halsa–Kanestraum, som knytter Møre og Romsdal og Trøndelag sammen.
Kontrakten gjelder drift av tre helelektriske ferger på sambandet. Kontrakten varer i ti år, fra 2021 til 2030.
Disse har levert tilbud:
Artikkelen fortsetter etter annonsen![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
annonsørinnhold
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Nye PC-er visker ut forskjellene mellom fysiske og virtuelle møter
- Torghatten Trafikkselskap
- Norled
- Fjord1
Statens vegvesen skal nå gå gjennom dokumentasjonen og evaluere tilbudene. Tilbudsprisene er ikke offentlige før valg av operatør er avgjort.
Planen er å signere kontrakten i august.
I september i fjor stilte direktoratet strengere krav til framtidig drift av denne fergestrekningen. De tre fergene som trafikkerer sambandet i dag skal erstattes med større ferger, og sambandet skal være døgnåpent gjennom hele uka. I tillegg er det satt krav om et større reservefartøy enn det er i dag.
- Alle tre avvist: Ingen av tilbudene på hydrogenfergekaier ble godkjent