Evakueringslysene, eller rømningslysene, i Korslundtunnelen, Morskogtunnelen og Espatunnelen må skiftes ut.
– Led-teknologien har utviklet seg mye på de åtte årene siden E6-tunnelene stod ferdig, så nå blir de gamle lysene skiftet ut med moderne, driftssikre evakueringslys. Det er mer økonomisk lønnsomt og sikrere enn å beholde de gamle, forklarer seksjonssjef i Statens vegvesen, Asbjørn Stensrud.
![Hammersborgtunnelen i bakgrunnen skal bygges helt om og blir 100 meter lenger. Elin Hermanstad Havik er Vegvesenets prosjektleder for Ring 1 i Oslo.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845941/6Q6A0300.jpg)
Nå er Ring 1 stengt: – Kan bli svært krevende
Arbeid i tre måneder
Arbeidet med å skifte ut rømningslysene i de tre E6-tunnelene er allerede i gang og vil pågå i tre måneder, til ut august.
Det er Otera Traftec som gjør jobben på oppdrag for Statens vegvesen. De jobber når trafikken på E6 er lav, det vil si på kvelds- og nattestid, fra mandag kveld til fredag morgen.
Siden tunnelene har to løp, kan de jobbe i det ene løpet mens trafikken går i det andre.
På dagtid går trafikken som normalt i begge løp i de tre tunnelene.
![Helleland frykter ekstreme køer på hovedveiene gjennom Oslo sentrum når hele Ring 1 stenges for biltrafikk.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837630/NTB_4tzGf242vlQ.jpg)
Stenger Ring 1: – Kan bli et kø-kaos uten sidestykke