Evakueringslysene, eller rømningslysene, i Korslundtunnelen, Morskogtunnelen og Espatunnelen må skiftes ut.
– Led-teknologien har utviklet seg mye på de åtte årene siden E6-tunnelene stod ferdig, så nå blir de gamle lysene skiftet ut med moderne, driftssikre evakueringslys. Det er mer økonomisk lønnsomt og sikrere enn å beholde de gamle, forklarer seksjonssjef i Statens vegvesen, Asbjørn Stensrud.
Italiensk entreprenør fikk ikke konkurrere om norsk milliardprosjekt. Går rettens vei
Arbeid i tre måneder
Arbeidet med å skifte ut rømningslysene i de tre E6-tunnelene er allerede i gang og vil pågå i tre måneder, til ut august.
Det er Otera Traftec som gjør jobben på oppdrag for Statens vegvesen. De jobber når trafikken på E6 er lav, det vil si på kvelds- og nattestid, fra mandag kveld til fredag morgen.
Siden tunnelene har to løp, kan de jobbe i det ene løpet mens trafikken går i det andre.
På dagtid går trafikken som normalt i begge løp i de tre tunnelene.
Da motorveibruene ble bygget ble ikke veiene saltet. Nå spiser saltet seg inn i armeringen