BRUER

Tre vil bygge midlertidig bru over Stavåa i Rennebu

I høst skal E6-trafikken flyttes over på ny midlertidig bru.

Her rett oppstrøms for dagens Stavåbru i Rennebu blir den midlertidige brua for E6-trafikken bygd.
Her rett oppstrøms for dagens Stavåbru i Rennebu blir den midlertidige brua for E6-trafikken bygd. Foto: Statens vegvesen
7. juni 2021 - 15:02

Før det kan skje må nye brufundamenter bygges, og det skal foregå i sommer. Oppdraget omfatter bygging av alle nødvendige betong- og stålarbeider for fundamenter og pilar til den midlertidige brua. I tillegg må det bygges ny vei i begge ender av den nye brua og til E6. Til sammen blir det 150 meter vei, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

I dag var det tilbudsåpning, og tre entreprenører konkurrerer om oppdraget:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva. 
Winsnes Maskin & Transport 18.161.173
Gjermundshaug Anlegg 27.877.611
Johs. J. Syltern  29.900.154

– I utgangspunktet er det den entreprenøren som har gitt det laveste pristilbudet som vinner, men først skal vi kvalitetssikre og kontrollregne tilbudene. Vi tar vi sikte på at vi kan undertegne kontrakt med entreprenøren i løpet av juni, sier prosjektleder Janne Staulen Venes i Statens vegvesen i meldingen.

Nordre Kjemåa bru slik den ble planlagt i  1829.
Les også

Kunststykket å legge sten på sten: Nå kan steinbrua stå i nye 200 år

Anleggsarbeid i sommer og høst

Den midlertidige brua bygges rett oppstrøms for dagens Stavå bru. Den er nå i produksjon i England. Den er en såkalt mabey-bru og får to kjørefelt. Brua skal monteres på stedet og kommer til Rennebu fordelt på mer enn 30 lastebillass. Brua er over 500 tonn i totalvekt.

Illustrasjon av den midlertidige brua for E6-trafikken over elva Stavåa. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Illustrasjon av den midlertidige brua for E6-trafikken over elva Stavåa. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Dagens Stavå bru over elva Stavåa sør for Berkåk i Rennebu kommune har skader i hovedbæresystemet som reduserer kapasiteten. Framtidig E6 vil bli lagt i ny trasé. På grunn av usikkerhet i framdriften for dette og tilstanden på dagens bru, er det besluttet å etablere en midlertidig bru for E6-trafikken.

Total lengde på den midlertidige brua blir 140 meter, og den vil ha ett fritt spenn over elva på 99,5 meter.

– Det er første gang i Norge at vi skal montere ei mabey-bru på denne størrelsen med ett slikt spenn, så her setter vi norgesrekord, sier Venes.

Kjørebanebredden vil være 7,35 meter. Totalbredden på brua fra ytterkant til ytterkant vil være 10 meter. 

Når arbeidet med fundamentene og pilaren for brua er ferdig, starter monteringen av brua. Hvis alt går etter planen, vil det skje i september. I november er det planlagt å være ferdig med arbeidet, og E6-trafikken kan flyttes over på den nye brua.

Implenia/Stangeland har bygd bruer i to år i dette prosjektet, og nå er den viktige overgangen mellom bru og tunnel i ferd med å bli ferdig.
Les også

«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.