INDUSTRI

Trimaranen «Mayflower» skal krysse Atlanteren på vind- og solkraft

400 år etter at seilbåten Mayflower seilte fra Plymouth til Massachusetts, skal en ny Mayflower gjøre samme reis, men uten mennesker om bord.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
11. aug. 2015 - 06:00

Plymouth University i Storbritannia har offentliggjort planer for et autonomt treskrogsfartøy, trimaran.

Den autonome seilbåten Mars (The Mayflower Autonomous Research Ship, MARS) utvikles i samarbeid, mellom universitetet, MSubs og Shuttleworth Design i Storbritannia. MSubs er spesialister på både bemannede og autonome undervannsfarkoster.

Ett år til test

Partene opplyser at det vil ta to og et halvt år å bygge fartøyet før fullskalatester kan begynne. Målet er å ha båten klar til å krysse Atlanteren i 2020.

Seilbåten vil ha flere droner om bord som skal utføre forskjellige vitenskapelige målinger og oppgaver, skriver The Engineer med Plymouth University som kilde.

– Mars har potensial til å bli verdens første i sitt slag og fungere som forskningsplattform. Flere vitenskapelige eksperiment kan gjennomføres i løpet av seilasen, sier professor Kevin Jones, leder for fakultet for vitenskap og ingeniørfag ved Plymouth University.

Han sier videre at Mars kan være et forsøkslaboratorium for ny navigasjonsprogramvare og alternative former for kraft, deriblant ny og bedre utnyttelse av vind, bølge og solkraft, sier professoren.

Les også: Wärtsilä setter verdensrekord med splitter ny firetaktsmotor

Shuttleworth Design er kjent for oppsiktsvekkende yacht-design.
Shuttleworth Design er kjent for oppsiktsvekkende yacht-design.

Fem år bak?

I forrige uke fortalte TU om et annet prosjekt for autonom kryssing av Atlanteren. Universitetet i Plymouth kan bli slått med fem år av studentprosjektet UBC SailBot, en autonom seilbåt på 18 fot.

Etter planen skal 5,5-meteren Ada seile fra St. John’s i Canada til Dingle i Irland i løpet av september, bare ved hjelp av vind og solceller til å lade batteriene om bord. Prosjektet ledes av norske Kristoffer Vik Hansen.

Han er genuint opptatt av autonome løsninger og ser at det er lite gjort på denne sektoren i det maritime miljøet.

Les om UBCs Ada her: Miniseilbåten skal bli den første til å krysse Atlanteren uten mannskap

Rovere på Mars

Det samme sier Brett Phaneuf, administrerende direktør i MSubs.

– Teknologiframskritt har brakt luft- og landbasert transport til nye nivåer av intelligent autonomi. På sjøen har det ikke skjedd mye, sier han til universitets nettsider, og fortsetter:

– Når vi kan sette en rover på Mars og få den til å gjøre forskningsoppgaver autonomt, må vi klare å seile uten mannskap over Atlanteren, og etter hvert rundt hele jorda, sier Panheuf.

Les også: Slik vil fremtidens ubemannede fartøy fungere

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Trimaranen skal ha med seg flere droner som sendes ut på oppdrag. Solceller forsyner fartøyet og droner med strøm.
Trimaranen skal ha med seg flere droner som sendes ut på oppdrag. Solceller forsyner fartøyet og droner med strøm.

Endrer lover og regler

Konsortiet har allerede vært i samtaler med det britiske kystverket, Maritime and Coastguard Agency, og DNV GL. I tillegg til de tekniske utfordringene, er det nemlig mange regulatoriske hindringer som må passeres før man kan seile uten mannskap.

Samme problematikk har EU-prosjektet Munin påpekt. Her er Marintek en viktig medspiller for å gjøre autonome havgående fartøy til noe mer enn en framtidsdrøm.

Les også: 200 meter lange lasteskip skal dure over havet uten skipsfører

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.