Troms og Finnmark fylkeskommune har tidligere i år lyst ut en rekke små og store driftskontrakter for fylkesveiene.
Men: Etter at fylket har tatt over veinettet, har en del korte strekninger i mer grisgrendte strøk falt litt mellom to stoler. Fylket har derfor nå varslet i flere intensjonskunngjøringer at de vil gå til direkteanskaffelse av noen små driftskontrakter.
Den formelle begrunnelsen er denne: «På bakgrunn av undersøkelser som er gjort i markedet, er det kun en tilbyder som er kvalifisert og kan levere arbeidet innen drift av fylkesvegene, og av den grunn vil fylkeskommunen som oppdragsgiver inngå en avtale med en bestemt leverandør i markedet. Dette ved bruk av bestemmelsene i lovverket §5-2 Unntak fra del II.»
I de følgende kontraktene finner fylket at det i realiteten kun er et firma som er kvalifisert for å levere tilbud på hver av de aktuelle rodene.
Og kontraktene og strekningene det gjelder er disse:
Fylkesvei 8042 Måsøy: Her akter fylket å inngå drifts- og vedlikeholdskontrakt med firmaet Polarfishing i 2021-2026. Kontrakten inneholder kun en rode på cirka tre kilometer vei i Hammerfest kommune. Beregnet verdi av kontrakten er rundt 3,5 millioner kroner.
Fylkesvei 8040 Rolvsøya: Her er det Frantz Konrad Hansen som får oppdraget i 2021-2026. Kontrakten gjelder en rode på rundt 12 kilometer vei i Måsøy kommune. Beregnet verdi er rundt 8,8 millioner kroner.
Fylkesvei 8024 Akkarfjord: Fylket inngår kontrakt med firmaet Gamvik Nordre i 2021-2026. Også her er det kun en rode, og den er cirka seks kilometer lang og ligger i Hammerfest kommune. Beregnet verdi: Cirka fem millioner kroner.
Fylkesvei 8021 Hakkstabben: Her skal Hakkstabben Handel holde fylkesveien åpen og i drift i årene 2021-2026. Dette er en rode på cirka sju kilometer vei i Alta kommune. Beregnet verdi: Omkring 4,95 millioner kroner.
Totalt summerer disse fire kontraktene seg til noe over 22 millioner kroner.
Fylket viser i sin begrunnelse for intensjonskunngjøringen til dette: Etter at riksveinettet i kontraktene har falt bort, er fylkesveinettet fragmentert. Det er nå mer nødvendig med lokale tilpasninger.
Fylket har lagt vekt på følgende i sin kontraktsstrategi:
- Tilpasse drift etter behov og brukerperspektiv
- Søke kostnadseffektive løsninger som gir høy måloppnåelse
- Arbeide for et sikkert vegnett ved strekningsvise utbedringer og vedlikehold
- Utvikle kontrakter som gjør at lokalt næringsliv kan være konkurransedyktig
- Oppnåelse av klimamålene 2030
Skal bruke 400 mill. på nytt flyplasskryss på E10