Trøndelag fylke kommer til å framskynde en rekke utbyggings- og vedlikeholdsprosjekter for å støtte opp om næringslivet under Korona-utbruddet. Blant tiltakene som flyttes fram er et investeringsprosjekt på fylkesvei 17 verd drøyt 250 millioner kroner, som i utgangspunktet var planlagt igangsatt høsten 2021.
Det blir sannsynligvis politiske behandlet i hovedutvalg for vei 1. eller 2. april, slik at man kan lyse ut prosjektet allerede før påske i år, opplyser fylkesrådmann i Trøndelag, Odd Inge Mjøen, til Veier24.
Møtevirksomheten til fylkespolitikerne i Trøndelag holdes opp til tross for smitteverntiltakene i forbindelse med Korona-utbruddet, ved hjelp av de samme digitale plattformene som mange med hjemmkontor bruker i disse dager.



Nullutslipp i transporten krever beredskapsplan for ulike kriser
Girer opp fornyingsprogrammet
Det framskyndede fylkesvei 17-prosjektet kommer i tillegg til allerede igangsatte prosjekter i milliard-klassen på fylkesvei 714, i Fosen-pakken og ved andre prosjekter på fylkesvei 17.
Mjøen sier at fylkeskommunen også vil framskynde tiltak i det vedtatte fornyingsprogrammet for fylkesveiene i Trøndelag. For 2020 er det vedtatt å bruke 200 millioner kroner, men det kan også bli aktuelt å framskynde tiltak for inntil 250 millioner kroner som er planlagt utført i 2021.
– Dette går under vedlikehold, men det er såpass tunge vedlikeholdsprosjekter at de komme til å bli utlyst som egne oppdrag. For 2020 er det snakk om å bruke 103 millioner på tiltak rundt veifundament, drens, avløp og veiutstyr, 18 millioner på såkalt punktvise tiltak, 76,5 millioner på bruer, 32 millioner på gang- og sykkelveier, og 2,5 millioner på fornying av tunnel, sier Mjøen.
Han sier at 2020-tiltakene ikke trenger politisk behandling for å framskyndes. For å løfte 2021-tiltak inn i 2020, må politikerne si ja, men Mjøen sier at han føler seg sikker på at han har fylkespolitikerne i ryggen på dette.
Fylkesordfører Tore Sandvik har allerede gått ut og sagt at fylket må gjøre sitt for at det er aktivitet i næringslivet og samfunnet for øvrig.
– Det vil være flere vedlikeholdsoppgaver framover som kan gjennomføres, selv om situasjonen er krevende for alle, sa han i en melding fylket la ut på nettsidene sine i går.

Ser kraftig vekst i utkantkommuner etter at de fikk laksevei
Tror andre fylker har lignende planer
Fylkesrådmann Odd Inge Mjøen har ikke hørt om andre fylker som har bestemt seg for å framskynde veiprosjekter.
– Men det overrasker meg hvis ikke andre fylker tenker i samme baner, sier han.
I følge Mjøen er det ikke kommet noe insitament fra sentrale myndigheter om å sette i verk motkonjunkturtiltak i fylkene, men han forteller at Trøndelag har avklart sine planer med både NHO og LO, og at begge organisasjonene støtter initiativet.
Trøndelag fylkeskommune har satt krisestab i forbindelse med Korona-utbruddet, og alle ressurser er rettet inn mot å levere nødvendige tjenester, forteller Mjøen. Fylket kommer også til å merke virusutbruddet økonomisk.
– Vi opplever en betydelig inntektssvikt blant annet i kollektivtrafikken, hvor fylket ser ut til å miste inntekter på 50 millioner kroner i måneden. Det vil også komme en skattesvikt både i 2020 og 2021, så dette blir tøft for det offentlige også. Men vi mener likevel det er viktig å kjøre på med disse tiltakene nå, for å hjelpe næringslivet vårt gjennom krisen, sier Mjøen.

Skal bruke 3,7 mrd. på ladeplasser for tungbiler