Trøndelag fylke kommer til å framskynde en rekke utbyggings- og vedlikeholdsprosjekter for å støtte opp om næringslivet under Korona-utbruddet. Blant tiltakene som flyttes fram er et investeringsprosjekt på fylkesvei 17 verd drøyt 250 millioner kroner, som i utgangspunktet var planlagt igangsatt høsten 2021.
Det blir sannsynligvis politiske behandlet i hovedutvalg for vei 1. eller 2. april, slik at man kan lyse ut prosjektet allerede før påske i år, opplyser fylkesrådmann i Trøndelag, Odd Inge Mjøen, til Veier24.
Møtevirksomheten til fylkespolitikerne i Trøndelag holdes opp til tross for smitteverntiltakene i forbindelse med Korona-utbruddet, ved hjelp av de samme digitale plattformene som mange med hjemmkontor bruker i disse dager.
![Her på fylkesvei 55 ved Gullringen i Luster har deler av veifundamentet rast ut.](https://images.gfx.no/130x87/2838/2838808/Fylkesvei%2520Vestland.jpg)
Vestland: 20 prosent av fylkesveiene har kritisk behov for forsterkning
Girer opp fornyingsprogrammet
Det framskyndede fylkesvei 17-prosjektet kommer i tillegg til allerede igangsatte prosjekter i milliard-klassen på fylkesvei 714, i Fosen-pakken og ved andre prosjekter på fylkesvei 17.
Mjøen sier at fylkeskommunen også vil framskynde tiltak i det vedtatte fornyingsprogrammet for fylkesveiene i Trøndelag. For 2020 er det vedtatt å bruke 200 millioner kroner, men det kan også bli aktuelt å framskynde tiltak for inntil 250 millioner kroner som er planlagt utført i 2021.
– Dette går under vedlikehold, men det er såpass tunge vedlikeholdsprosjekter at de komme til å bli utlyst som egne oppdrag. For 2020 er det snakk om å bruke 103 millioner på tiltak rundt veifundament, drens, avløp og veiutstyr, 18 millioner på såkalt punktvise tiltak, 76,5 millioner på bruer, 32 millioner på gang- og sykkelveier, og 2,5 millioner på fornying av tunnel, sier Mjøen.
Han sier at 2020-tiltakene ikke trenger politisk behandling for å framskyndes. For å løfte 2021-tiltak inn i 2020, må politikerne si ja, men Mjøen sier at han føler seg sikker på at han har fylkespolitikerne i ryggen på dette.
Fylkesordfører Tore Sandvik har allerede gått ut og sagt at fylket må gjøre sitt for at det er aktivitet i næringslivet og samfunnet for øvrig.
– Det vil være flere vedlikeholdsoppgaver framover som kan gjennomføres, selv om situasjonen er krevende for alle, sa han i en melding fylket la ut på nettsidene sine i går.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Flom på Strandtorget i Lillehammer etter uværet Hans.](https://images.gfx.no/130x87/2793/2793524/DJI_0463-Edit-2.jpg)
Flom- og skredplan er klar: Frykter for sikkerheten til trafikantene
Tror andre fylker har lignende planer
Fylkesrådmann Odd Inge Mjøen har ikke hørt om andre fylker som har bestemt seg for å framskynde veiprosjekter.
– Men det overrasker meg hvis ikke andre fylker tenker i samme baner, sier han.
I følge Mjøen er det ikke kommet noe insitament fra sentrale myndigheter om å sette i verk motkonjunkturtiltak i fylkene, men han forteller at Trøndelag har avklart sine planer med både NHO og LO, og at begge organisasjonene støtter initiativet.
Trøndelag fylkeskommune har satt krisestab i forbindelse med Korona-utbruddet, og alle ressurser er rettet inn mot å levere nødvendige tjenester, forteller Mjøen. Fylket kommer også til å merke virusutbruddet økonomisk.
– Vi opplever en betydelig inntektssvikt blant annet i kollektivtrafikken, hvor fylket ser ut til å miste inntekter på 50 millioner kroner i måneden. Det vil også komme en skattesvikt både i 2020 og 2021, så dette blir tøft for det offentlige også. Men vi mener likevel det er viktig å kjøre på med disse tiltakene nå, for å hjelpe næringslivet vårt gjennom krisen, sier Mjøen.
![Helleland frykter ekstreme køer på hovedveiene gjennom Oslo sentrum når hele Ring 1 stenges for biltrafikk.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837630/NTB_4tzGf242vlQ.jpg)
Stenger Ring 1: – Kan bli et kø-kaos uten sidestykke